Vol.3, No 1, 2005 pp. 17 - 29
UDC 519.863 : 693.98 : 531.36

MINIMUM WEIGHT DESIGN OF
THIN-WALLED COMPOSITE STRUCTURES
Stevan Maksimović
VTI -Aeronautical Institute, Katanićeva 15, 11133 Belgrade

Abstract. The aim of the work presented here is to develop an efficient method for the minimum weight design of thin-walled composite structures. A multilevel approach is used for optimization of the structures modeled with layered shell finite elements subjected to stress, system stability and initial failure constraints. The multilevel optimization permits a large problem to be broken down into a number of smaller ones, at different levels according to the type of problem being solved. The optimization method presented here is based on combining optimality criterion (OC) and mathematical programming (MP) algorithms. The finite element analysis (FEA) is used to compute internal forces at the system level. The local stress and local initial failure load in each independent element are defined as component constraints. The use of this MP algorithm is essential to the multilevel approach and local level since it can handle the highly nonlinear component problem, such as local buckling or special initial failure constraints at the mechanically fastened joints. The multilevel algorithm is applied to the minimum-weight design of complex aircraft structures subject to multiple constraints such as aircraft parachute composite beam.
Key Words: Optimization, Composite Structures, Multilevel Approach, Optimality Criteria, Initial Failure Constraints, Buckling Constraints.

MINIMIZACIJA MASE TANKOZIDNIH
KOMPOZITNIH STRUKTURA
Primarni cilj rada je uspostavljanje efikasnog metoda za minimizaciju mase tankozidnih kompozitnih struktura. Za optimizaciju strukture koja je modelirana konačnim elementima ljuski sa ograničenjima u pogledu napona, elastične stabilnosti i inicijalnih otkaza korišćen je višestepeni pristup. Višestepeni pristup optimizacije pretpostavlja da se veliki strukturalni sistem razbije u veći broj manjih strukturalnih sistema sa različitim nivoima u skladu sa tipom razmatranog problema. Metod optimizacije prezentovan u radu zasnovan je na kombinaciji algoritama na bazi kriterijuma optimalnosti (OC) i nelinearnog matematičkog programiranja (MP). Analize na bazi metode konačnih elemenata (FEA) su korišćene za određivanje unutrašnjih sila na sistemskom nivou optimizacije. Lokalni naponi i opterećenja kod lokalnih inicijalnih otkaza u svakom nezavisnom elementu su definisana kao ograničenja na nivou strukturalne komponente. Korišćenje ovog MP algoritma na lokalnom nivou je suštinski za višestepeni pristup pošto je isti u stanju da opiše veoma nelinearna ograničenja takva kao što su lokalni gubici stabilnosti ili specifična ograničenja inicijalnih otkaza kod mehaničkih spojeva kod kompozitnih struktura. Višestepeni algoritam optimizacije je primenjen u radu na minimizaciju mase složene avionske strukture kao što je to greda kočionog padobrana napravljena od kompozitnih materijala zaslučaj većieg broja ograničenja.
Ključne reči: Optimizacija, kompozitne strukture, višestepeni prisup, kriterijumi optimalnosti, ograničenja sa aspekta inicijalnog otkaza, ograničenja sa aspekta gubitka elastične stabilnosti