Vol.9, No 3, 2011 pp. 407 - 417
UDC
625.85:539.3/.5=111
DOI: 10.2298/FUACE1103407M
RUTTING MECHANISMS AND ADVANCED LABORATORY TESTING OF ASPHALT MIXTURES RESISTANCE AGAINST PERMANENT DEFORMARION
Miomir Miljković*, Martin Radenberg
University of Nis, The Faculty of Architecture and Civil Engineering, Serbia
Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ruhr-University Bochum
E-mail: *miomir.miljkovic@hotmail.com
Permanent deformation in asphalt layers which manifestation on pavement surface is named rutting represents one of the most significant distresses of asphalt pavements. Depending on the level, it can be a huge inconvenience for traffic safety, driving comfort, and overall pavement life-cycle. Rutting may be classified into three basic types: one-dimensional or vertical compaction, lateral flow or plastic movement, and mechanical deformation. As an addition to Superpave® mixture volumetric design three, so called, simple performance tests (SPT) were recommended. Each of these tests in conduced in uniaxial or triaxial compression of cylindrical specimens. They cover the determination of dynamic modulus, repeated load permanent deformation test (flow number), and static load permanent deformation test (flow time). These tests provide relatively good insight in on-site mixture performance. An application of these tests provides a potential link between mixture design and structural analysis that was an underlying goal of substantial amount of earlier flexible pavement researches.
Key words:
asphalt mixtures, rutting, permanent deformation, fundamental characteristics, dynamic modulus, repeated load, flow number, static load, flow time.
MEHANIZMI NASTAJANJA KOLOTRAGA I NAPREDNA LABORATORIJSKA ISPITIVANJA OTPORNOSTI ASFALTNIH MEŠAVINA NA TRAJNU DEFORMACIJU
Trajna deformacija asfaltnih slojeva, čija se manifestacija na površini kolovoza naziva kolotrazima, predstavlja jedno od najznačajnijih oštećenja asfaltnih kolovoznih konstrukcija. Zavisno od nivoa, ona može predstavljati veliku smetnja za bezbednost saobraćaja, udobnost vožnje, i sveukupan životni vek kolovozne konstrukcije. Kolotrazi se mogu klasifikovati u tri osnovna tipa: jednodimenzionalno vertikalno zbijanje, bočno tečenje i plastična deformacija, i mehanička deformacija. Kao dodatak uz Superpave® volumetrijsko projektovanje mešavina, preporučena su tri, takozvana jednostavna opita ponašanja (SPT). Svaki od ova tri opita se sprovodi pri jednoaksijalnoj ili triaksijalnoj kompresiji cilindričnih probnih tela. Opiti obuhvataju određivanje dinamičkog modula, opit trajne deformacije sa ponavljanim opterećenjem (broj tečenja), i opit trajne deformacije sa statičkim opterećenjem (vreme tečenja). Ovi opiti omogućavaju relativno dobar uvid u ponašanje mešavine na terenu, a njihova primena daje potencijalnu vezu između projektovanja mešavine i strukturne analize što je bio cilj u osnovi značajnog broja ranijih istraživanja fleksibilnih kolovoznih konstrukcija.
Ključne reči:
asfaltna smeša, nastajanje kolotraga, trajna deformacija, fundamentalne karatkteristike, dinamički modul, ponavljano opterećenje, broj tečenja, statičko opterećenje, vreme tečenja