Vol.2, No 4, 2004 pp. 301 - 309
UDC 504.06

PROTECTION OF THE ENVIRONMENT AS THE CONTENT AND THE PRINCIPLE OF HIGH EDUCATION
Vesna Nikolić
Faculty of Occupational Safety, Niš

Abstract. Seriousness of ecological problems and social activities aimed at the protection and quality of the environment at the national and international levels impose the need for urgent and different changes in educational system of many countries. Modern educational theory, practice and recommendations of international organizations lead to the ecological system at the high education. In order to understand the need and the importance of ecological factors and laws in professional domain, the connection between ecological and professional aspects of student's future professional activities, it is necessary to understand the environmental protection as the necessary content and principle of educational work at the university.
During the work, the educational needs of different groups of the academic population are observed, in fact, the program's educational orientation for the environmental protection in different segments at the high level of education is shown.
Key Words: Environmental Protection, Content, Principle, High Education

ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE KAO SADRŽAJ I PRINCIP VISOKOŠKOLSKOG OBRAZOVANJA
Globalnost i ozbiljnost ekoloških problema i društvene aktivnosti usmerene ka zaštiti i poboljšanju kvaliteta životne sredine na nacionalnom i međunarodnom nivou predstavljaju svojevrstan podsticaj različitih promena u vaspitnoobrazovnim sistemima mnogih zemalja. Savremena vaspitno-obrazovna teorija i praksa i preporuke međunarodnih organizacija upućuju na potrebu ekologizacije sistema visokoškolskog obrazovanja. Da bi studenti shvatili potrebu i značaj uvažavanja ekoloških faktora i zakonitosti u profesionalnom delovanju, povezanost i međusobnu uslovljenost ekoloških i profesionalnih aspekata njihove buduće stručne aktivnosti odnosno da se svaki posao u njihovoj profesionalnoj aktivnosti na ovaj ili onaj način, manje ili više odnosi na životnu sredinu, neophodno je zaštitu životne sredine posmatrati kao neophodan sadržaj i princip nastavno-obrazovnog rada na univerzitetu.
S tim u vezi, u radu su posmatrane obrazovne potrebe različitih grupacija visokoškolske obrazovne populacije, zapravo razmatrana je koncepcija i ukazano na programsku orjentaciju obrazovanja za zaštitu životne sredine u različitim segmentima visokoškolskog obrazovanja.
Ključne reči: zaštita životne sredine, sadržaj, princip, visokoškolsko obrazovanje