Vol. 6, No 1, 2008 pp. 31 - 39
UDC 796.012:055.25.-055.15
Scientific Paper

THE INFLUENCE OF MOTOR FACTORS ON PERFORMING FUNDAMENTAL MOVEMENT SKILLS – THE DIFFERENCES BETWEEN BOYS AND GIRLS
Sunčica Delaš1, Alen Miletić2, Đurđica Miletić1*
1Department of Kinesiology, Faculty of Natural Sciences, Mathematics and Kinesiology, University of Split, Teslina 12, 21000 Split, Croatia
2"Citius-Altius-Fortius" Scientific – Sport Society, Split, Croatia
*E-mail: mileticd@pmfst.hr

Abstract. The impact of certain factors of motor abilities on the performance of some fundamental movement skills (leaping, jumping, rolling and running) in a sample of seven-year-old girls (N=58) and boys (N=42) were investigated during four measuring points (during and after basic gymnastic treatment). The results showed satisfactory metric characteristics (sensitivity and objectivity) for jumping, rolling and running (during and after treatment) for the group of boys and for jumping and running (after treatment) for the group of girls. Four dimensions (of the girls) and three dimensions (of the boys) were isolated by a factorial analysis of nine motor variables: (1) explosive strength and coordination, (2) frequency of movement and coordination in rhythm; (3) flexibility and (4) static strength. The factors of explosive strength and coordination could be defined as the most integrated motor abilities in learning fundamental motor skills (especially jumping and running) for both genders. Based on the results of various studies, jumping and running show the highest metric and applicability standards which allow us to (a) diagnose the present status of the fundamental movement skills for seven-year old boys and girls; (b) perform kinesiological treatment with high accuracy and appropriateness – apply jumping and running tests as a form of transitive assessment of any fundamental movement skills level. Accomplishing an autonomous learning level for jumping and running will directly developed a subject's explosive strength and coordination.
Key words:  motor learning, motor abilities, seven-year-old boys and girls

UTICAJ FAKTORA MOTORIČKIH SPOSOBNOSTI NA IZVOĐENJE BAZIČNIH MOTORIČKIH ZNANJA – RAZLIKE IZMEĐU DEVOJČICA I DEČAKA
Uticaj faktora motoričkih sposobnosti na izvođenje bazičnih motoričkih znanja (poskoka, skokova, kolutanja i trčanja) na uzorku sedmogodišnjih devojčica (N=58) i dečaka (N=42) istraživano je kroz četiri vremenske tačke (za vreme i nakon gimnastičkog kineziološkog tretmana). Rezultati pokazuju zadovoljavajuće metrijske karakteristike (osjetljivosti i objektivnosti) kod skokova, kolutanja i trčanja (za vreme i nakon kineziološkog tretmana) na uzorku dečaka, te kod skokova i trčanja (nakon tretmana) na uzorku devojčica. Faktorskom analizom 9 varijabli za procenu motoričkih sposobnosti, izolirana su četiri faktora kod devojčica i tri kod dečaka, i to: (1) faktor eksplozivne snage i koordinacije; (2) faktor brzine frekvencije pokreta i koordinacije u ritmu; (3) faktor fleksibilnosti i (4) faktor statičke snage – samo kod devojčica. Faktor ekspozivne snage i koordinacije u osnovi je intergrirana motorička sposobnost odgovorna za savladavanje bazičnih motoričkih znanja, posebno skokova i trčanja, kod oba pola. Prema dobijenim rezultatima, testovi za procenu skokova i trčanja, pokazuju dobre metrijske karakteristike, te se preporučuje njihova primena u praksi u svrhu (a) utvrđivanja statusa bazičnih motoričkih znanja kod sedmogodišnjaka, (b) sprovođenja bazičnih kinezioloških tretmana s visokom efikasnošću primjenjujući testove za procenu nivoa bazičnih motoričkih znanja skokova i trčanja s ciljem utvrđivanja njihovog tranzitivnog statusa. Dostizanje automatizacijskog nivoa znanja skokova i trčanja, utvrđen kroz fazu retencije, direktno će utjecati na razvoj eksplozivne snage i koordinacije.
Ključne reči: motoričko učenje, motoričke sposobnosti, sedmogodišnjaci