Vol.2, No 6/2 1999 pp. 225 - 233
UDC: 303:37.015.4:37.015.2

MARXIST THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACH AND ORIENTATION
IN THE SOCIOLOGY OF EDUCATION
Miomir Ivković
Faculty of Philosophy, Niš 
Abstract. The paper first states that there are two dominant theoretical-methodological approaches and orientations in the sociology of education, namely, the functionalist and the Marxist ones. It also states that nowadays papers with other orientations are more often to be found, including the structuralist, the existentialist, the interactionist, the liberalist, the ethno-methodological, the analytical, and others. The introduction briefly gives an explanation while, at the same time, it makes a distinction between the theoretical orientations and the methodological approaches. The core of the paper gives, in summary, an explanation of six elements of the Marxist theoretical-methodological approach and orientation or of the historical-dialectical materialism, as this teaching came to be called in philosophy and science. The initial framework implies the assumption that education is socially-conditioned and that it has a class character in the class society. Further, the teaching about man and his nature, stating that he is a creative, active and practical being, is presented together with the teaching about the humanist character of education. Finally, the teaching about the importance of education for the reproduction of a particular socio-economic system as well as the reproduction of its respective ideology is stressed.
Key words:  education, sociology of education, theoretical-methodological approach and orientation, dialectical-materialist teaching, humanism, class character of education, reproduction of the social system
MARKSISTIČKI TEORIJSKO-METODOLOŠKI PRISTUP I ORIJENTACIJA
U SOCIOLOGIJI OBRAZOVANJA
U radu se najpre navodi da u sociologiji obrazovanja preovlađujuju dva teorijsko-metodološka pristupa i orijentacije: funkcionalistički i marksistiški. Takođe se navodi da se sve češće nailazi i na radove koji su drugačije provenijencije, kakve su: strukturalistička, egzistencijalistička, interakcionistička, liberalistička, etnometodološka, analitička i još neke. U uvodu se ukratko objašnjavaju i razlikuju i teorijske orijentacije i metodološki pristupi. U centralnom delu rada u osnovnim potezima objašnjavaju se šest elemenata marksističkog teorijsko-metodološkog pristupa i orijentacije, ili istorijsko-dijalektičkog materijalizma, kako se ovo učenje inače zove u filozofiji i nauci. Polazni okvir je postulat da je obrazovanje društveno uslovljeno i da u klasnom društvu ima klasni karakter. Nadalje, učenje o čoveku i njegovoj prirodi po kome je on stvaralačko, aktivno i praktičko biće i, povezano s tim, učenje o humanističkom karakteru obrazovanja. Potom, učenje o značaju obrazovanja za reprodukciju određenog društveno-ekonomskog sistema i reprodukciju odgovarajuće ideologije, i drugo.
Ključne reči:  obrazovanje, sociologija obrazovanja, teorijsko-metodološki pristup i orijentacija, dijalektičko-materijalističko učenje, humanizam, klasni karakter obrazovanja, reprodukcija socijalnog sistema