Vol 9, No 1, 2010 pp. 45-58
UDC 316.723

YOUTH SUBCULTURES AND SUBVERSIVE IDENTITIES
Nikola Božilović
University of Niš, Faculty of Philosophy, Serbia
Email: bonicult@yahoo.com

The author explores the identities that are formed within youth subcultural groups (rockers, mods, punkers, skinheads, rappers). It links identities with subcultural styles – it interprets the meanings stemming from the value attitudes of the young. The common feature of all the subcultural identities is their subversiveness while it is symbolically represented through image, music and jargon of subcultural actors. The subcultural self of adolescents comprises a certain degree of symbolic aggression which serves to challenge authorities, to oppose regulations and to refute social conventions. That is why it is well-grounded to consider subcultural identities of the young as identities for resistance. The author identifies them most easily in the domain of rock music which is, on the whole, characterized by the rejection of the mainstream cultures and the values it supports. For this purpose, it supports the theoretical assumptions with some results of the identity research carried out in the region of the three Balkan states, namely, Serbia, Macedonia and Bulgaria.
Key words: youth subculture, style, identity, subversion, symbolic aggression, resistance, music preferences.

OMLADINSKE POTKULTURE I SUBVERZIVNI IDENTITETI
Autor se bavi ispitivanjem identiteta koji se oblikuju u okviru omladinskih potkulturnih grupa (rokeri, modovi, pankeri, skinhedi, reperi). On povezuje identitete sa potkulturnim stilovima − tumači njihova značenja koja proizilaze iz vrednosnih opredeljenja mladih. Zajednička osobina svih potkulturnih identiteta jeste njihova subverzivnost, a ona se simbolički predstavlja kroz imidž, muziku i žargon potkulturnih aktera. Potkulturni self adolescenata sadrži određen stepen simboličke agresije, koja (agresija) služi za izazivanje autoriteta, protivljenje propisima i odbijanje društvenih konvencija. Zato ima smisla potkulturne identitete mladih nazvati identitetima za otpor. Autor ih najlakše identifikuje na planu rok muzike, koju u celosti odlikuje odbijanje mejnstrim kulture i vrednosti koje ona podržava. U tu svrhu, on svoje teorijske premise argumentuje nekim rezultatima istraživanja identiteta koje je obavljeno na području tri balkanske države – Srbije, Makedonije i Bugarske.
Ključne reči: omladinska potkultura, stil, identitet, subverzija, simbolička agresija, otpor, muzičke preferencije