Vol 6, No 1, 2007 pp. 67-80
UDC 316.723 (497.11)
THE SUBCULTURAL GROUP OF HARDCOREPUNK ?
Sociological research of the group members' social origin and their attitudes to nation, religion and the consumer society values
Dario Milenković
Niš
art_um@yahoo.com
The aim of this essay is re-actualizing the issue of subcultures in our sociological studies, as well as defining a new sub-cultural group, which has not been studied so far. For this purpose, here we interpret the results of an empirical research of the hardcore-punk subcultural group members' social origin and their attitudes to nation, religion and the consumer society values. The research was carried out in Belgrade and Nis in the period July-October 2005, as a part of the undergraduate honours thesis.
After defining the notions of culture and subculture, and presenting the most important characteristics of the already mentioned subcultural group, we examine the group members' social origin and their attitudes to nation, religion and the values of the consumer society. The general conclusion is that members of the hardcore-punk subculture have clearly defined attitudes expressed in terms of explicit non-nationalism, atheistic orientation followed by taking a negative stance towards the church as an institution, together with the non-acceptance of the consumer mentality. These attitudes point to the fact that hardcore-punk has preserved and built on its identity as a sub-cultural group, regardless of the pervasive inclinations of the past fifteen years in our environment, the ones concerning the Nation and the Church. These inclinations include taking a positive stance towards religion, "returning" to the church, and world globalizing trends concerning the imposition of the values of the consumer mentality.
Key words: subculture, the subcultural group of hardcore-punk, values, nation, religion, consumer mentality

HARDCOREPUNK POTKULTURNA GRUPA
Sociološko istraživanje socijalnog porekla i stavova prema naciji, religiji i vrednostima potrošačkog društva kod pripadnika ove potkulturne grupe
Ovaj tekst je pokušaj da se reaktuelizuje tema potkultura u sociološkim istraživanjima kod nas, kao i da se definiše jedna do sada neobrađivana potkulturna grupa. U tu svrhu interpretiramo rezultate empirijskog istraživanja socijalnog porekla i stavova orema naciji, religiji i vrednostima potrošačkog društva kod pripadnika hardcorepunk potkulturne grupe u Nišu i Beogradu, koje je sprovedeno u okviru diplomskog rada u periodu jul-oktobar 2005.
Nakon definisanja pojmova kulture i potkulture, i prikazivanja osnovnih karakteristika pomenute potkulturne grupe, proverava se socijalno poreklo i stavovi kod njenih pripadnika prema naciji, religiji i vrednostima potrošačkog društva. Opšti zaključak je da ova potkulturna grupa ima čvrsto izdiferencirane stavove u smislu izrazitog nenacionalizma, ateističkog opredeljenja, uz negativan stav prema crkvi kao instituciji, i neprihvatanja potrošačkog mentaliteta. Ovakvi stavovi ukazuju na činjenicu da je hardcorepunk potkulturna grupa sačuvala i dalje nadgradila svoj grupni identitet bez obzira na opštevažeće trendove u poslednjoj deceniji i po na našim prostorima vezanim za Naciju i Crkvu, koji se kreću u smeru pozitivnog odnosa prema religiji, ''vraćanju'' Crkvi, kao i svetske globalizacijske trendove vezane za nametanje vrednosti potrošačkog mentaliteta.
Ključne reči: potkultura, hardcorepunk potkulturna grupa, vrednost, nacija, religija, potrošački mentalitet