Vol 2, No 10, 2003 pp. 745-758
UDC 800.95:[316:303.022-053.2/.5

DEVELOPMENTAL ASSOCIATIONS BETWEEN NONVERBAL ABILITY AND SOCIAL COMPETENCE
Lauren A. Maxim and Stephen J. Nowicki, Jr.
Emory University, Atlanta, USA
E-mail: snowick@emory.edu

Abstract. The ability to accurately read social information is necessary for social competence. Because nonverbal behavior provides significant information about others' emotional states, children's difficulties recognizing nonverbal expressions were predicted to correlate with lower social competence ratings. Aspects of nonverbal errors relevant to social competence were predicted to vary across developmental stages, according to changing social tasks outlined by Sullivan. Teachers rated social competence for children at three different ages (n = 43, 4-6 years, n = 69, 7- 9 years, and n = 53, 10-12 years). To assess nonverbal skills, children completed the DANVA2 measure of nonverbal recognition for facial and vocal expressions. Results indicate both age and gender differences in relations between recognition of nonverbal emotions and social competence. In particular, intensity, modality, and type of emotion of nonverbal errors differentially predict social competence for girls and boys, across developmental stages. Implications for children's social adjustments and Sullivan's theory of development were described.
Key words: social competence, nonverbal skill.

RAZVOJNA POVEZANOST IZMEĐU NEVERBALNE AKTIVNOSTI I SOCIJALNE KOMPETENCIJE
Sposobnost da se socijalne informacije tačno tumače jeste neophodan element socijalne kompetencije. S obzirom na to da neverbalno ponašanje pruža važne podatke o emocionalnim stanjima kod drugih osoba, pretpostavljalo se da će poteškoće koje deca imaju u prepoznavanju neverbalnih ekspresija biti u korelaciji sa nižim nivoom socijalne kompetencije. Pretpostavljalo se da će aspekti grešaka u tumačenju neverbalnog ponašanja varirati od jedne do druge razvojne faze, u skladu sa promenjenim socijalnim zadacima kako ih je prikazao Salivan. Nastavnici su gradirali socijalnu kompetenciju kod dece na tri različita uzrasta (n=43, 4-6 godina, n=69, 7-9 godina i n=53, 10-12 godina). Da bi se procenile veštine neverbalne komunikacije, deca su radila DANVA2 test za merenje neverbalnog prepoznavanja facijalnih i vokalnih ekspresija. Rezultati ukazuju na to da postoje razlike kako u uzrastu tako i u polu u odnosu izmedju prepoznavanja neverbalno izraženih emocija i socijalne kompetencije. Intenzitet, modalitet i tip emocije kod neverbalnih grešaka naročito diferencijalno predskazuju socijalnu kompetenciju kod dečaka i devojčica u različitim fazama razvoja. Opisane su implikacije po socijalnu prilagodjenost dece i Salivanova teorija razvoja.