Vol 2, No 10, 2003 pp. 745-758
UDC 800.95:[316:303.022-053.2/.5
DEVELOPMENTAL ASSOCIATIONS BETWEEN NONVERBAL
ABILITY AND SOCIAL COMPETENCE
Lauren A. Maxim and Stephen J. Nowicki, Jr.
Emory University, Atlanta, USA
E-mail: snowick@emory.edu
Abstract. The ability to accurately read social information is necessary
for social competence. Because nonverbal behavior provides significant
information about others' emotional states, children's difficulties recognizing
nonverbal expressions were predicted to correlate with lower social competence
ratings. Aspects of nonverbal errors relevant to social competence were
predicted to vary across developmental stages, according to changing social
tasks outlined by Sullivan. Teachers rated social competence for children
at three different ages (n = 43, 4-6 years, n = 69, 7- 9 years, and n =
53, 10-12 years). To assess nonverbal skills, children completed the DANVA2
measure of nonverbal recognition for facial and vocal expressions. Results
indicate both age and gender differences in relations between recognition
of nonverbal emotions and social competence. In particular, intensity,
modality, and type of emotion of nonverbal errors differentially predict
social competence for girls and boys, across developmental stages. Implications
for children's social adjustments and Sullivan's theory of development
were described.
Key words: social competence, nonverbal skill.
RAZVOJNA POVEZANOST IZMEĐU NEVERBALNE
AKTIVNOSTI I SOCIJALNE KOMPETENCIJE
Sposobnost da se socijalne informacije tačno tumače jeste neophodan element
socijalne kompetencije. S obzirom na to da neverbalno ponašanje pruža važne
podatke o emocionalnim stanjima kod drugih osoba, pretpostavljalo se da
će poteškoće koje deca imaju u prepoznavanju neverbalnih ekspresija biti
u korelaciji sa nižim nivoom socijalne kompetencije. Pretpostavljalo se
da će aspekti grešaka u tumačenju neverbalnog ponašanja varirati od jedne
do druge razvojne faze, u skladu sa promenjenim socijalnim zadacima kako
ih je prikazao Salivan. Nastavnici su gradirali socijalnu kompetenciju
kod dece na tri različita uzrasta (n=43, 4-6 godina, n=69, 7-9 godina i
n=53, 10-12 godina). Da bi se procenile veštine neverbalne komunikacije,
deca su radila DANVA2 test za merenje neverbalnog prepoznavanja facijalnih
i vokalnih ekspresija. Rezultati ukazuju na to da postoje razlike kako
u uzrastu tako i u polu u odnosu izmedju prepoznavanja neverbalno izraženih
emocija i socijalne kompetencije. Intenzitet, modalitet i tip emocije kod
neverbalnih grešaka naročito diferencijalno predskazuju socijalnu kompetenciju
kod dečaka i devojčica u različitim fazama razvoja. Opisane su implikacije
po socijalnu prilagodjenost dece i Salivanova teorija razvoja.