Vol 2, No 7 2000 pp. 337 - 345
UDC 37.015.4+159.072+303.62

TEACHING AS ATTRIBUTION -
HOW 3227 STUDENTS OF 56 SEMESTERS EVALUATED THE LECTURES OF THEIR PROFESSOR
Ottmar Kliem
Georg-Simon-Ohm-Fachhochschule, Nürnberg
Abstract. As a contribution to the curent discussion of the position and the role of professors at universities in Europe a phenomenological-humanistic approach will be outlined. This approach has been aplied to the feedback data by 3227 German students evaluating their lectures of one professor from 1969 to 1998. The survey data were collected by the technique named "Semantic Differential" developed by Osgood and elaborated by Hofstätter. Interestingly, a remarkable pattem constituted by students'attributions to their learning processes with the authors emerges from the late sixties to the late nineties. Some perspectives of this pattern will be discussed in context of contemporary leadership theories and the applied theory of experiential learning" originated by Kolb et al. Fabula docet: The professors if charismatic attributed or not should confess and profess themselves as teachers and human individuals in like manner. 
NASTAVA KAO ATRIBUCIJA -
KAKO JE 3227 STUDENATA 56 SEMINARA OCENILO PREDAVANJA SVOG PROFESORA
Kao prilog aktuelnoj raspravi o položaju i ulozi profesora na evropskim univerzitetima, u radu se izlažu osnovne postavke fenomenološko-humanističkog pristupa. Ovaj pristup je primenjen na podatke dobijene od 3227 nemačkih studenata koji su u periodu od 1969. do 1998. godine ocenjivali  predavanja jednog od svojih profesora. Pregledni podaci su sakupljani tehnikom nazvanom "semantički diferencijal" koju je ustanovo Osgood, a razradio Hofstätter. Zanimljivo je da studentske atribucije nastavnog procesa od kasnih šezdesetih do kasnih devedesetih slede jedan obrazac koji je vredan pažnje. Neki aspekti ovog obrasca biće razmotreni u kontekstu savremenih teorija rukovođenja i primenjene teorije iskustvenog učenja čiji je tvorac Kolb sa saradnicima. Fabula docet: profesori, bilo da su im pripisani atributi harizmatičnosti ili ne, u svom iskazivanju i profesionalnom nastupanju treba da u istoj meri demonstriraju i svoje nastavne i svoje ljudske kvalitete.