Vol.7, No 1, 2009 pp. 137 - 148
UDC
658.5
POSSIBLE DIFFERENCES DETERMINATION REGARDING SERVICE COMPANIES BY APPLYING THE STRATEGIC PLANNING MODEL IN MANUFACTURING COMPANIES
Jelena Borocki, Rado Maksimović
Faculty of Technical Sciences, Novi Sad, Serbia
E-mail: jelena.borocki@gmail.com
Abstract.
In the turbulent world of innovative economy, companies are facing entirely new problems they have to solve if they want to achieve favorable positions in the competitive market. Strategic planning has evolved: nowadays it is used for changing and continuously improving the company's strategic position. The application of one strategic planning model to manufacturing and services companies is presented in this paper. The research results (126 companies, three countries in the region) show some differences existing between manufacturing and service companies.
Key Words:
Production Companies, Strategic Planning, Innovativeness, Discriminative Analysis.
UTVRĐIVANJE MOGUĆIH RAZLIKA U ODNOSU NA USLUŽNA PREDUZEĆA PRIMENOM MODELA STRATEGIJSKOG PLANIRANJA U PROIZVODNIM PREDUZEĆIMA
U turbulentnom svetu inovativne privrede preduzeća se suočavaju sa potpuno novim problemima koji zahtevaju potpuno nova rešenja,način poslovanja, ukoliko se želi postići dobra pozicija na konkurentskom tržištu. Strategijsko planiranje je evoluiralo: danas se ono koristi kako bi promenilo i kontinuirano pratilo poboljšanje strategijske pozicije preduzeća i/ili jednog njenog dela. U ovom radu će biti predstavljeni rezultati primene jednog modela strategijskog planiranja u istraživanju koje je obuhvatilo 126 preduzeća iz tri zemlje u regionu. Rezultati istraživanja pokazuju da postoje određene razlike između proizvodnih i uslužnih preduzeća po pitanju primene modifikovanog SPACE model.
Ključne reči:proizvodna preduzeća, strategijsko planiranje, inovativnost, diskriminativna funkcija