Vol.15, No 2, 2008 pp. 74 - 79
UC 614.253

SUCCESSFUL DOCTOR-PATIENT COMMUNICATION AND RAPPORT BUILDING AS THE KEY SKILLS OF MEDICAL PRACTICE
Nataša M. Bakić-Mirić1, Nikola M. Bakić2
1Medical School University of Niš, Department of Pre-Clinical Subjects
2Center for Hematology, Clinical Center of Montenegro, Podgorica
 E-mail: natasabakicmiric@yahoo.com

Summary. When two people are able to relate to each other, they form a mutual bond and respect – rapport. Building a successful rapport is the single most important factor in building a relationship. As the key to successful office-patient relationships, it is important to know that rapport begins to develop right from the very first conversation the doctor has with the patient. In order to ensure that rapport can be established, the doctor needs to be cautious of how patients perceive him/her by judging not only verbal but also nonverbal communication. By demonstrating energy, enthusiasm, respect, empathy, caring, understanding of sensitive intercultural issues from the start, the doctor will be able to begin the rapport-building process that together with communication competence represent key skills of medical practice.
Key words: Communication, doctor, patient, rapport, medical practice

USPEŠNA KOMUNIKACIJA IZMEĐU LEKARA I PACIJENTA I USPOSTAVLJANJE
DOBROG ODNOSA KAO KLJUČNE VEŠTINE MEDICINSKE PRAKSE
Kratak sadržaj: Kada je dvoje ljudi u mogućnosti da se sporazumeju, oni stvaraju obostranu vezu i poštovanje koji se definišu kao odnos. Stvaranje dobrog odnosa je jedna od najvažnijih faktora u stvaranju veza između ljudi. Ključ uspešnog odnosa u ordinaciji, međutim, jeste uspostavljanje odnosa već prilikom prvog razgovora izmedju lekara i pacijenta. Da bi se uspostavio dobar odnos, lekar mora da bude oprezan kako ga pacijenti sagledavaju, ne samo na osnovu verbalne već i neverbalne komunikacije. Ukoliko lekar demonstrira energičnost, entuzijazam, poštovanje, saosećanje, brigu, razumevanje za osetljiva interkulturalna pitanja od samog početka, uspeće da stvori odnos sa pacijentom koji zajedno sa kompetencijom u komunikaciji predstavlja ključnu veštinu u medicinskoj praksi.
Ključne reči: Komunikacija, lekar, pacijent/pacijentkinja, odnos, medicinska praksa