Review Article
Vol.9, No 1, 2011 pp. 53-68
UDC 351.777.6:502.14
ORGANIZATION OF PUBLIC ADMINISTRATION IN THE DOMAIN OF ENVIRONMENTAL PROTECTION
Zoran Lončar
Faculty of Law, University of Novi Sad, Serbia
E-mail: lonzor@pf.uns.ac.rs
Good organization of public administration is needed to efficiently implement numerous regulations that have been passed in recent years with the purpose of meeting international obligations in the environmental domain. A detailed analysis of the current organization of public administration tests the adequacy of current administration in the domain of environmental protection and stresses its basic legal inadequacies. If these are remedied, better conditions would be created for a more efficient and rational enactment of dozens of new regulations in the domain of environmental protection.
Key words:
public administration, organization of public administration, environmental protection
ORGANIZACIJA UPRAVE U OBLASTI ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE
Zaštita životne sredine predstavlja jednu od najmlađih upravnih oblasti. Pojava posebnih državnih organa specijalizovanih za rešavanje različitih pitanja u vezi zaštite životne sredine javila se kao rezultat potrebe savremenih država da odgovore na ekološke posledice modernog načina života. Danas je gotovo nemoguće pronaći neku državu bez posebnih organa nadležnih u oblasti zaštite životne sredine. U cilju efikasnog ispunjavanja svojih međunarodnih obaveza u pogledu ekološke zaštite i Republika Srbija je poslednjih godina organizaciju upravne vlasti u značajnoj meri prilagodila ovim zahtevima. Tokom protekle decenije obrazovano je niz organa državne i nedržavne (pokrajinske i lokalne) uprave u čijem delokrugu su se nalazila različita pitanja zaštite životne sredine. Prilikom relativno čestih promene organizacije državne uprave menjala se, međutim, često i organizacija organa nadležnih u oblasti zaštite životne sredine. Zbog toga se prilikom ocene pravnog uređenja zaštite životne sredine kao jedno od osnovnih pitanja danas može postaviti upravo pitanje adekvatnosti organizacije sistema upravne vlasti u ovoj oblasti.
Nakon detaljne analize važeće organizacije državne, pokrajinske i lokalne uprave može se konstatovati postojanje niza nedovoljno dobrih rešenja koja mogu biti od uticaja na valjanu primenu propisa koji se odnose na očuvanje i poboljšanje kvaliteta životne sredine. Svakako da među njima najvažniji nedostatak predstavlja postojanje na republičkom niovu više različitih organa sa sličnom nadležnošću (ministarstvo, agencije, zavod, fond). Ova pojava može da dovede do preplitanja nadležnosti koje za posledicu može imati dupliranje poslova, neracionalno trošenje sredstava, prekomeran broj zaposlenih, otežano rukovođenje, nedovoljnu efikasnost u radu i sl. Ništa manje nije značajno ni nedovoljno jasno razgraničenje nadležnosti između organa uprave različitih teritorijalnih nivoa vlasti, a pre svega u pogledu izvornih i poverenih poslova koji su po prirodi stvari podvrgnuti potpuno različitim pravnim režimima. Ova pojava posebno dolazi do izražaja u odnosima između organa republičke i pokrajinske uprave u AP Vojvodini. Pravilna primena pravnog režima na određeni posao u oblasti zaštite životne sredine koji obavlja organ pokrajinske uprave je bitna ne samo zbog mogućnosti vršenja kontrole centralnog organa, već i zbog načina finansiranja tih poslova. Ovi i svi ostali u radu navedeni nedostaci u organizaciji uprave za rezultat mogu da imaju i nemogućnost adekvatnog sprovođenja jedinstvene državne politike u oblasti zaštite životne sredine. Stoga smatramo da bi manjom reformom organizacionog zakonodavstva mogle biti otklonjene sve ukazane pravne prepreke i time stvoreni uslovi za efikasno i racionalno sprovođenje brojnih zakonskih i podzakonskih akata u oblasti zaštiti životne sredine.
Ključne reči:
očuvanje i poboljšanje kvaliteta životne sredine, organizacija državne, pokrajinske i lokalne uprave, reforma organizacionog zakonodavstva.