Vol.5, No 1, 2007 pp. 39-46
UDC 35.071.55(497.11)
THE MOST IMPORTANT CHANGES IN SERBIAN SYSTEM OF TERRITORIAL DECENTRALIZATION
Dejan Vučetić
Faculty of Law, University of Niš, Serbia

In this paper the author has studied the structure of articles that regulate territorial decentralization in the Constitution of Serbia 2006, and in three acts adopted in late 2007 (the Law on Territorial Organization, the Law on Local Government and the Law on Local Elections) in order to determine the meaning, characteristics of changes and possibilities for a further development of the Serbian system of territorial decentralization. After conducting a functional analysis of the system of territorial decentralization, he concluded that organization of decentralized units abandons the principle of division of powers, and then tried to evaluate the most important changes in relation to the previous system of decentralization, which relate to: restoring local property rights; modalities and criteria for the establishment of new provinces, cities and municipalities; rights of foreign nationals in the implementation of local self-government; authorization for creating public-private partnerships, new responsibilities in the hands of territorial decentralization units (including the right of a city to form a communal police); the position of the mayor and other local government bodies in the system of powers united in the hands of the local assembly; technical solutions which facilitate and accelerate the work of bodies of decentralized units; changes in the way of nomination and increasing the electoral threshold; controversies about the ways to end the councilor's mandate ("blank resignation") etc.
Key words: The Constitution of Serbia, territorial decentralization, local government, local elections, the right to property, parliamentary system of government, the original competences of decentralized units.

NAJBITNIJE PROMENE U SISTEMU TERITORIJALNE DECENTRALIZACIJE U REPUBLICI SRBIJI
U radu koji je pred vama autor nastoji da prati arhitektoniku odredbi kojima je regulisana teritorijalna decentralizacija u Ustavu Republike Srbije iz 2006. godine i u tri krajem 2007. godine usvojena zakona (Zakona o teritorijalnoj organizaciji, Zakona o lokalnoj samoupravi i Zakona o lokalnim izborima), kako bi utvrdio smisao, karakteristike promena i mogućnosti daljeg razvoja srpskog sistema teritorijalne decentralizacije. Nakon sprovedene funkcionalne analize ukupnosti odredaba sistema teritorijalne decentralizacije, on prvo prosuđuje da je prilikom organizacije vlasti decentralizovanih jedinica napušten princip njene podele, a potom nastoji da razloži najvažnije promene u odnosu na do tada važeći sistem decentralizacije koje se odnose na: vraćanje oduzetog prava na imovinu; načine i kriterijume za ustanovljavanje novih pokrajina, gradova i opština; prava stranih državljana u ostvarivanju lokalne samouprave; ovlašćenje za stvaranje javno-privatnih partnerstava; nove nadležnosti koje su se našle u rukama jedinica teritorijalne decentralizacije (među kojima se izdvaja pravo grada da obrazuje komunalnu policiju); položaj predsednika i drugih organa lokalne vlade u sistemu skupštinskog jedinstva vlasti; tehnička rešenja kojima se olakšava i ubrzava rad organa decentralizovanih jedinica; promene u načinu kandidovanja i povećanje izbornog praga; kontroverze oko prestanka mandata odbornika („blanko ostavka") i dr.
Ključne reči: Ustav Srbije, teritorijalna decentralizacija, lokalna samouprava, lokalni izbori, pravo na imovinu, skupštinski sistem vlasti, izvorne nadležnosti decentralizovanih jedinica.