Vol.1, No 4, 2000 pp. 525 - 539
UDC 341.645.2:341.49

LEGALITY AND LEGITIMACY OF THE TRIBUNAL FOR THE PROSECUTION OF PERSONS SUPPOSED
TO BE RESPONSIBLE FOR SERIOUS VIOLATIONS OF THE INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW COMMITTED 
IN THE TERRITORY OF FORMER YUGOSLAVIA (THE HAGUE TRIBUNAL)

Drago Radulović
Faculty of Law of the University of Podgorica

Abstract. The valid principle for establishment of an international criminal tribunal is nullum forum sine lege, which means that it can be established only under the corresponding international act. The notion "law", that is, "legal tribunal" in international criminal procedural law is observed here in the light of international contractual law, which is the way to reach the international criminal tribunal. The provisions of Article 29 of the United Nations Charter the Security Council refers to empowers the Security Council to establish subsidiary organs to take over measures under Articles 41 and 42 of the Charter, but such measures are taken only against the states, but not individuals. Therefore, establishment of the tribunal cannot be an enforcement measure for maintenance, that is, restoration of peace and security.
Key words:  international law, international criminal law, international organizations, international criminal tribunal, the Hague Tribunal, Security Council, the UN Charter, international relations, international co-operation, international legal rules, agreements, legal grounds, legality, legitimacy

LEGALITET I LEGITIMITET MEDJUNARODNOG TRIBUNALA ZA SUDJENJE LICIMA ZA KOJA SE PRETPOSTAVLJA
DA SU ODGOVORNA ZA TEŠKE POVREDE MEDJUNARODNOG HUMANITARNOG PRAVA UČINJENE
NA TERITORIJI BIVŠE JUGOSLAVIJE (HAŠKI TRIBUNAL)
Za osnivanje medjunarodnog krivičnog suda važi načelo nulum forum sine lege, što znači da se on može osnovati samo odgovarajućim medjunarodnim krivičnim aktom. Pojam "zakon", odnosno "zakoniti sud" u medjunarodnom krivičnom procesnom pravu posmatrano u svjetlu medjunarodnog ugovornog prava, kojim putem treba doći i do medjunarodnog krivičnog suda. Odredba člana 29 Povelje UN na koju se Savjet bezbjednosti poziva daje pravo Savjetu da formira pomoćne organe radi preduzimanja mjera iz čl. 41 i 42 Povelje, ali se takve mjere preduzimaju samo protiv država, a ne pojedinaca. Zato osnivanje suda ne može da predstavlja prinudnu mjeru za održavanje, odnosno uspostavljanje mira i bezbjednosti.
Ključne reči:  Medjunarodno pravo, medjunarodno krivično pravo, medjunarodne organizacije, medjunarodni krivični sud, haški Tribunal, Savjet bezbjednosti, Povelja UN, medjunarodni odnosi, medjunarodna saradnja, medjunarodna pravna pravila, ugovori, pravni osnov, legalitet, legitimitet