Vol.7, No 1, 2009 pp. 87 - 100
UDC 81'242 / '243    811.111 : 811.163.41

THE INTEGRATION OF THE MOTHER CULTURE IN
THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE
Jasmina Đorđević
Faculty of Legal and Business Studies, Novi Sad

The paper illustrates the integration of the mother culture of students belonging to the Serbian speech community and the culture of the English language studied as a foreign language. The particular illustrations refer to classes based on text and dialogue by means of which the mother culture of the students is put into constant interaction with the culture of the English language. The technique has actually been tested in a language classroom where English is a foreign language and the students are of a multicultural and multilingual background. In brief, the integration of the mother culture and the culture of the English language proves to be of utmost importance in the process of learning English as it can further the process and make the study of English more successful.
Key words: mother culture, culture of the English language, integration, interaction

UTICAJ MATIČNE KULTURE NA PROCES PREDAVANJA I UČENJA ENGLESKOG KAO STRANOG JEZIKA
Ovaj rad ilustruje integraciju maternje kulture učenika pripadnika srpske govorne sredine i kulture engleskog jezika koji se uči kao strani jezik. Pojedinačne ilustracije se odnose na časove zasnovane na tekstu i dijalogu uz pomoć kojih se maternja kultura učenika stavlja u neprestanu interakciju sa kulturom engleskog jezika. Tehnika je zapravo proverena u jezičkoj učionici u kojoj se engleski jezik uči kao strani, a učenici su višekulturnog i višejezičnog porekla. Jednom rečju, integracija maternje kulture i kulture engleskog jezika je očigledno od izuzetnog značaja u procesu učenja engleskog jezika, jer može taj proces da pospeši, a da savladavanje engleskog učini uspešnijim.
Ključne reči: maternja kultura, kultura engleskog jezika, integracija, interakcija