Vol.7, No 1, 2009 pp. 47 - 61
UDC 81'246.3 (4-672EU)
81'373.612.2
"UNITY IN DIVERSITY". THE CONCEPTUALISATION
OF LANGUAGE IN THE EUROPEAN UNION
Tatjana Đurović
Faculty of Economics, University of Belgrade
The paper aims to find out how multilingualism, as one of the major issues
on the European agenda, is perceived in the European Union, i.e. what metaphors
the EU officials use when they talk about LANGUAGE. The small-scale study
is based on press releases and speeches of the EU Commissioner for Multilingualism,
as well as on several reports on the issue, which provides a broader institutional
backdrop against which the metaphors are set in. On the basis of selected
metaphorical expressions, several conceptual mappings, such as LANGUAGE
IS A CONSTRUCTION, LANGUAGE IS BUSINESS, LANGUAGE IS A PERSON are identified
and discussed regarding their potential pragmatic role in a sense that
metaphors are used persuasively to convey certain socio-political evaluations.
The aim of this study is to try to identify whether verbal evidence derived
from metaphorical expressions may constitute some ideas whose potential
implications we are not aware of.
Key words: multilingualism, EU discourse, conceptual metaphors
"JEDINSTVO U RAZLIČITOSTI".
KONCEPTUALIZACIJA JEZIKA U EVROPSKOJ UNIJI
U radu se, kroz analizu metafora koje evropski zvaničnici koriste kada
govore o pojmu JEZIKA, obrađuje višejezičnost, kao jedno od glavnih
pitanja u Evropskoj Uniji. Korpus primera na kojima se rad zasniva čine
saopštenja za štampu, izveštaji i govori Evropskog Komesara za multilingvizam,
što predstavlja širi institucionalni okvir unutar kojeg su smeštene
metafore. Na osnovu izdvojenih metaforičkih izraza, analizira se nekoliko
pojmovnih mapiranja, poput JEZIK JE GRAĐEVINA, JEZIK JE POSLOVANJE i JEZIK
JE OSOBA, u pogledu njihove potencijalne pragmatičke uloge, tj. ubeđivačke
funkcije metafora kako bi se izrazili određeni društveno-politički vrednosni
sudovi. Cilj ovog rada je da pokuša da ustanovi da li metaforički izrazi
kao jezički izrazi pojmovnih metafora mogu obrazovati određene ideje
čijih potencijalnih implikacija nismo svesni.
Ključne reči: višejezičnost, diskurs Evropske Unije, pojmovne
metafore