Vol.2, No 9, 2002 pp. 313 - 325
UDC 820(94).09-31

MAPPING THE OTHER, MAPPING THE SELF:
B. WONGAR'S NOVEL RAKI (1994)?
Ljiljana Bogoeva Sedlar
Faculty of Dramatic Arts, University of Arts, Belgrade 
This paper was presented at the sixth conference of the European Society for the Study of English, held in Strasbourg, France, from August 30 to September 3, 2002. It was contributed to the seminar on Mapping the other, mapping the self - discourses of travel from the 18th century to the present. The seminar topic corresponded perfectly with the remarkable life, and unique literary opus, of the Australian writer B. Wongar, pseudonym of the Yugoslav émigré Sreten Bozic (b. 1932). Wongar's travels through Europe and Australia, and the circumstances which lead to his witnessing (and sharing) the suffering of the dispossessed Aboriginal peoples, provided insights which he deepened through study of Aboriginal mythology and history, and dramatized in poems, plays, short stories and, most extensively, the four novels which comprise his Nuclear Cycle. Raki, the last novel in that series, is a study of two locations (the Serbian Balkans, and the Aboriginal Australia) where 'civilizing' invaders (the Ottoman Turks, the European settlers, the Nazi Germans, the NATO and UN 'peacekeepers') mapped the conquered, primitive 'others' in ways that justified their extinction. Wongar studies the ways in which overt or covert genocides are legalized, and rationalized as inevitable and desirable march of progress. He exposes the horrible nature of post-civilized barbarism, and the strategies through which it continues to spread and plague us. The paper sets his concerns in the context of similar undertakings by such authors as J. M. Koetzee, Wendy Lill, Christopher Hampton, John Pilger, etc., and points out how archetypal criticism and new historicism can shed additional light on the works of this remarkable artist.

OTKRIVANJE SEBE KROZ ISTRAŽIVANJE DRUGOG:
ROMAN RAKI AUSTRALIJSKOG PISCA B. VONGARA
Rad je izložen na šestoj ESSE konferenciji održanoj u Strazburu avgusta/septembra 2002. godine, u okviru seminara koji se bavio mapiranjem 'drugog' u putopisnoj literaturi od osamnaestog veka do danas. Rad se bavi životom i stvaralaštvom australijskog pisca B. Wongara (t.j. Sretena Božića, rodjenog 1932. u Jugoslaviji, iz koje je emigrirao šezdesetih, i u Australiji, pod novim aboridžinskim imenom, na engleskom jeziku počeo da piše sedamdesetih). Iz njegovih putovanja po Evropi i Australiji, i nomadskog života sa Aboridžinima prema čijoj je civilizaciji (razumevanju prirode, harmoničnom i miroljubivom načinu zivota, mitologiji, umetnosti) osećao duboko divljenje, proizišla su brojna dela: pesme, drame, kratke priče, i Nuklearni ciklus koji sačinjavaju četiri romana, od kojih je Raki (1994, 1997) poslednji. Boreći se protiv surovog uništavanja aboridžinskog načina života (kulturne i duhovne tradicije tako oprečne eksploatatorskoj kolonijalnoj 'etici' anglosaksonske civilizacije) Vongar je shvatio i povezao stradanje australijskih starosedelaca sa stradanjima i svih ostalih osvajanih naroda, čije se istrebljenje tokom istorije tumačilo kao progres i napredak. Roman Raki je duboko doživljena epifanija o vezi koja postoji izmedju stradanja koje je u svojoj istoriji doživljavao narod na Balkanu, i stradanja kojima su izloženi Aboridžini u Australiji. U radu je Vongarova osuda genocidnosti i varvarizma takozvane civilizacije stavljena u kontekst stvaralaštva autora kao sto su J.M. Kuci, Vendi Lil, Kristofer Hampton, Džon Pildžer, Robert Hjuz, i drugi, koji, slično Vongaru, ne opraštaju genocide koji prate progres Zapada kroz Kanadu, Juznu Ameriku, Juznu Afriku, i drugde. Rad ističe načine na koji arhetipska kritika (posebno pristup Lesli Fidlera) i novi istoricizam (posebno načela Stivena Grinblata) mogu upotpuniti razumevanje Vongarovih izvanrednih ostvarenja.