Vol.2, No 9, 2002 pp. 281 - 301
UDC 82.01+820.01-2
POSTMODERN LITERATURE DOES NOT EXIST
Lena Petrović
University of Nis
Saying, in effect, that postmodern drama does not exist, that it is a contradiction
in terms, is one way of protesting against the kind of fashionable theorizing
which prescribes what can only be called various forms of cogito interruptus
as a criterion of what constitutes postmodern art, and implies moreover
that, thus defined, postmodern art is a welcome democratic development.
My own response to these definitions is to claim that what is currently
promoted as postmodern art is either not art or it is not postmodern. The
literary techniques and devices usually singled out to distinguish the
specifically postmodernist outlook are not decisive. For such deliberate
interruptions of the processes of knowing, and of feeling, such a dispersal
of experience and understanding into a meaningless kinetics of intellectual
and aesthetic games at which formal literary devices like, say, heteroglossia,
or heterotopia, or any device with this prefix - allegedly aim, are, in
fact, contrary to the purpose of art, which still is what it was for Conrad:
'to reach the secret spring of responsive emotions...and ... make you feel,...
above all, make you see ...that glimpse of truth for which you have forgotten
to ask'. There is no postmodern literature, there are only postmodern interpretations
of literature.
POSTMODERNA KNJIŽEVNOST NE POSTOJI
U ovom radu ispituje se i osporava validnost kategorije 'postmoderna književnost.
Fraza 'postmoderna književnost', ili 'postmoderna umetnost', u smislu u
kome je teoretičari obično koriste, unela je u tekuću akademsku debatu
isuviše zabune da bi bila upotrebljiva. Postmodernizam je legitimni termin
kada se odnosi na političke i ekonomske promene koje su uslovile globalnu
prevlast post-industrijskog, potrošačkog ili medijskog društva. On je takođe
adekvatna oznaka za stanje duha - bili da se radi o ciničnoj rezignaciji
ili euforičnom prihvatanju - koje prati ove promene a koje u velikoj meri
proizvode i podstiču trenutno prestižne teorije kulture i umetnosti. Uprkos
proklamovanim revolucionarnim ciljevima, postmoderna teorija i kritika,
podvrgnute pažljivoj analizi, ukazuju se kao sofisticirani oblici politički
korektnog mišljenja. Ključne ideje postmodernizma- na primer, opšte prihvaćeni
aksiom da su 'kraj istorije' 'i smrt čoveka' dobrodošli demokratski napredak
- mogu biti prihvatljive samo onome ko podlegne krajnje nelegitimnom metodu
ubeđivanja kojim se postmoderni kritičari i teoretičari kulture služe,
i koji je Umberto Eko, govoreći o Mekluanovoj ekstatičnoj odbrani medijske
kulture, nazvao cogito interruptus: to je ubeđivanje zasnovano na namerno
nedefinisanim terminima, tako da se čitalac navede na izvođenja lažnih
zaključaka. Međutim, ovakvi i slični programirani prekidi misaonog procesa,
i konsekventno relativizovanje kognitivne i etičke percepcije, svojstveni
i neophodni teoretičarima koji žele da prikriju kompromis sa režimom koji
navodno kritikuju, strani su kritičkom i stvaralačkom duhu umetnika, čija
je svrha još uvek ono što je bila za Konrada, naime da omogući čitaocu
da vidi istinu. Postmoderni teorijski diskurs ima, na protiv, za cilj da,
stvarajući lažnu kategoriju postmoderne književnosti i umetnosti uopšte,
otvori prostor za ono što je za sistem bezopasno ili poželjno, a učini
nevidljivim i nedostupnim ono što je u savremenom stvaralaštvu potencijalno
revolucionarno. U tom smislu može se reći da ne postoji postmoderna književnost,
postoje samo postmoderna tumačenja književnosti. U prilog ove teze u radu
se navode stavovi savremenih književnih stvaralaca, čiji jezgroviti komentari
o teoriji i kritici, po mišljenju autora, najčešće sadrže mnogo više mudrosti
nego tomovi postmodernog diskursa o umetnosti. Konačno, analiza drame Faust
(Faust je mrtav) Marka Ravenhila sprovedena je kao praktična provera iste
teze: naime da pokaže šta se zbiva kada neke od navodno progresivnih postmodernih
ideja i fenomena - kao što su kolaps velikih priča, nepostojanje objektivne
istine, simulakrum ili virtualna stvarnost, polimorfna seksualnost - postanu
predmet umetničkog promišljanja jednog od autora koje bi po trenutno važećim
kriterijumima bili bez oklevanja svrstani u kategoriju postmodernih pisaca.