Vol.2, No 7, 2000 pp. 151 - 174
UDC 820(73).09-2
KUSHNER'S POLITICAL THEATER
Suzana Stefanović
Faculty of Philosophy, Niš, Yugoslavia
Abstract. This paper explores Tony Kushner's epic play Angels in
America within the tradition of American drama. Though gay themes prevail
in the play, Tony Kushner's work foregrounds and critically examines issues
crucial to the American identity. Like other playwrights before him - Miller,
Williams, Albee, Mamet, Shepard, who challenged and exposed the presumptive
myths of American society, a society which has seen the collapse of moral,
religious, political and social structures and in which power, sex and
material fulfillment have replaced love, compassion and authentic living,
Kushner continues this strain of social criticism from the viewpoint of
his characters, most of whom are gay, who, as symbols of marginality, voice
or witness or exhibit the moral decay, spiritual depletion and self- destructiveness
found at the very core of American society. Kushner's apocalyptic view
of America, one of a country rushing headlong towards a catastrophic end,
and his tragic vision is relieved by his hope in man, who as a social being,
can have an impact on the historical process, mainly through political
engagement and activism. Though the threat of catastrophe, annihilation
and despair looms large in his work, in man lies the hope and the potential
for change, and therefore, salvation.
KUŠNEROV POLITIČKI TEATAR
U ovom radu epska drama Tonija Kušnera je sagledana u okviru tradicije
američke drame. Mada u drami preovladjuju teme o homoseksualcima, ovo delo
Tonija Kušnera stavlja u prvi plan i istovremeno kritički ispituje probleme
koji su od suštinskog značaja za američki identitet. Kao i drugi dramski
pisci pre njega – Miler, Viliams, Šepard, Mamet, Olbi – koji su razotkrili
i doveli u pitanje mitove na kojima se navodno zasniva američko društvo,
društvo koje doživljava propast moralnih, verskih, političkih i drugih
društvenih struktura i u kome su moć, seksualnost, materijalno zadovoljenje
istisnuli ljubav, saosećanje i autentično življenje, Kušner nastavlja liniju
društvene kritike sa gledišta svojih likova, koji su većinom homoseksualci,
koji kao simboli marginalnosti, izražavaju moralnu propast, duhovno osiromašenje
i potencijal za samouništenje koji su u samoj osnovi američkog društva.
U Kušnerovoj apokaliptičkoj viziji Amerika je sagledana kao zemlja koja
ide ka sopstvenom sunovratu. Njegova tragična vizija amerike je donekle
ublažena njegovom verom u čoveka koji kao društveno biće može da utiče
na istorijski proces uglavnom kroz političko angažovanje i aktivizam. Mada
su u prvom planu njegovog rada očaj i svest o čovekovoj samodestruktivnoj
prirodi, u čoveku su i nada i potencijal za promene i prema tome, spas.