Vol.2, No 7, 2000 pp. 151 - 174
UDC 820(73).09-2

KUSHNER'S  POLITICAL THEATER
Suzana Stefanović
Faculty of Philosophy, Niš, Yugoslavia
Abstract. This paper explores Tony Kushner's epic play Angels in America within the tradition of American drama. Though gay themes prevail in the play, Tony Kushner's work foregrounds and critically examines issues crucial to the American identity. Like other playwrights before him - Miller, Williams, Albee, Mamet, Shepard, who challenged and exposed the presumptive myths of American society, a society which has seen the collapse of moral, religious, political and social structures and in which power, sex and material fulfillment have replaced love, compassion and authentic living, Kushner continues this strain of social criticism from the viewpoint of his characters, most of whom are gay, who, as symbols of marginality, voice or witness or exhibit the moral decay, spiritual depletion and self- destructiveness found at the very core of American society. Kushner's apocalyptic view of America, one of a country rushing headlong towards a catastrophic end, and his tragic vision is relieved by his hope in man, who as a social being, can have an impact on the historical process, mainly through political engagement and activism. Though the threat of catastrophe, annihilation and despair looms large in his work, in man lies the hope and the potential for change, and therefore, salvation.

KUŠNEROV POLITIČKI TEATAR
U ovom radu epska drama Tonija Kušnera je sagledana u okviru tradicije američke drame. Mada u drami preovladjuju teme o homoseksualcima, ovo delo Tonija Kušnera stavlja u prvi plan i istovremeno kritički ispituje probleme koji su od suštinskog značaja za američki identitet. Kao i drugi dramski pisci pre njega – Miler, Viliams, Šepard, Mamet, Olbi – koji su razotkrili i doveli u pitanje mitove na kojima se navodno zasniva američko društvo, društvo koje doživljava propast moralnih, verskih, političkih i drugih društvenih struktura i u kome su moć, seksualnost, materijalno zadovoljenje istisnuli ljubav, saosećanje i autentično življenje, Kušner nastavlja liniju društvene kritike sa gledišta svojih likova, koji su većinom homoseksualci, koji kao simboli marginalnosti, izražavaju moralnu propast, duhovno osiromašenje i potencijal za samouništenje koji su u samoj osnovi američkog društva. U Kušnerovoj apokaliptičkoj viziji Amerika je sagledana kao zemlja koja ide ka sopstvenom sunovratu. Njegova tragična vizija amerike je donekle ublažena njegovom verom u čoveka koji kao društveno biće može da utiče na istorijski proces uglavnom kroz političko angažovanje i aktivizam. Mada su u prvom planu njegovog rada očaj i svest o čovekovoj samodestruktivnoj prirodi, u čoveku su i nada i potencijal za promene i prema tome, spas.