Vol.2, No 7, 2000 pp. 69 - 86
UDC 820.09-1

SHELLEY'S FIRST MAJOR LYRICS
AND PROMETHEUS UNBOUND
Ratomir Ristić
Faculty of Philosophy, Niš, Yugoslavia
Abstract. The paper reconsiders Shelley's first remarkable lyric achievements, "Alastor, or the Spirit of Solitude", "A Hymn to Intellectual Beauty", and "Mont Blanc", which preceded and led to his great period and the publication of the lyric drama Prometheus Unbound, unanimously acclaimed as his masterpiece. The three poems and the drama are discussed here with an attempt to unravel those qualities of Shelley's mind, which created images that both fascinate and elude a complete grasp, a mind that moved freely in the realm of abstract ideas, which still carry us away as profoundly human and real. The relevance of Shelley's revolutionary idealism at the end of the millenium deserves, it appears to me, more respect, or, at least, more critical attention than any of the Great Romantics.

ŠELIJEVA RANA LIRIKA I OSLOBOĐENI PROMETEJI
Ovaj rad je nastao iz potrebe da se razmotre Šelijeva prva značajna lirska ostvarenja koja su prethodila i vodila do njegovog velikog perioda - objavljivanja lirske drame Oslobodjeni Prometej, jednodušno priznate kao njegovo remekdelo. Pesme i drama su analizirane u pokušaju da se otkriju one vrline Šelijevog duha koji je stvarao pesničke slike koje istovremeno i fasciniraju i izmiču potpunom razumevanju. Taj isti duh se slobodno kretao svetom abstraktnih ideja, koje osvajaju čitaoca kao duboko ljudske i stvarne. Aktuelnost Šelijevog revolucionarnog idealizma na kraju milenijuma obavezuje na više poštovanja, ali i na veću kritičku pažnju koju Šeli pesnik-filozof zaslužuje više nego bilo koji pesnik iz grupe velikih engleskih romantičara.