Vol.1, No 7, 1999 pp. 9 - 16
UDC 658.5:338.5
COSTS MANAGEMENT
FOR A PROFITABLE NEW PRODUCT DEVELOPMENT
Biljana Predić, Suzana Stefanović
Faculty of Economics, University of Niš, Trg VJ 11, 18000 Niš, Yugoslavia
Abstract. Costs with an in-advance-determined goal as a technique
of strategic management for managing company objectives are very important
for competitiveness of contemporary companies on the global market. They,
however, demand as well significant alteration in relation with suppliers
and customers that became equal partners in the new product development
process. A company that is able to lower new product costs faster then
others- not compromising with quality and functionality- can increase market
share and profit margins. Therefore, it is of the greatest importance,
during the process of new product development, to determine costs and prices
which customers are able to pay. These costs than become target which designers
and production managers should realize through carefully managed production
process, and improved relationships with suppliers and other partners.
UPRAVLJANJE TROŠKOVIMA ZA RAZVOJ PROFITABILNOG
NOVOG PROIZVODA
Troškovi sa unapred određenim ciljem kao tehnika strategijskog menadžmenta
za upravljanje kompanijom pomoću ciljeva su veoma značajni za konkurentnost
savremenih kompanija na globalnom tržištu. Oni, međutim, zahtevaju i značajnu
promenu u odnosima sa dobavljačima i kupcima koji postaju ravnopravni partneri
u procesu razvoja novog proizvoda. Kompanija koja najbrže može smanjiti
troškove novog proizvoda - a da ne čini kompromise u pogledu kvaliteta
i funkcionalnosti- može povećati tržišno učešće i profite. Zato je od najveće
važnosti, tokom procesa razvoja novog proizvoda, odrediti troškove i cene
koje su kupci sposobni da plate. Ti troškovi onda postaju cilj koji dizajneri
i proizvodni menadžeri treba da ostvare kroz pažljivo upravljanje proizvodnjom
i poboljšanje odnosa sa dobavljačima i drugim partnerima.