Vol.1, No 6, 1998 pp. 27 - 33
UDC 658.5
STRATEGIC PRODUCTION MANAGEMENT IN ENTERPRISE
Biljana Predić
Faculty of Economics, University of Niš, Trg VJ 11, 1800 Niš, Yugoslavia
Abstract. Strategic management business activity is the basis of
every enterprise concerning involvement in international business. It is
that condition that is necessary for the enterprise in order to lead in
techniques, technology, and production, marketing activities and entire
business organisation. Business internationalisation on the global market,
the aim that every enterprise strives for due to very broad economic horizon
of management, may be realized only trough strategic business alliances.
It is by market and the other limits levelling, as well as by use of flexible
forms when cooperation between enterprise is concerned, together with management
and marketing behaviour of the enterprise, that use of adequate business
strategies is provided for. That is why strategic management over production
is to ask for special strategies in the scope of technology, product and
market, which should provide for different priority for every enterprise
- partner in strategic alliance and its development on the global market,
and that is the paper to be dealt with.
STRATEGIJSKO UPRAVLJANJE PROIZVODNJOM
U PREDUZEĆU
Strategijska upravljačka poslovna aktivnost predstavlja osnovu svakog preduzeća
pri njegovom uključivanju u međunarodno poslovanje. Upravo ona je neophodni
preduslov za vođstvo preduzeća u tehničkim, tehnološkim, proizvodnim i
marketing aktivnostima i aktivnostima upravljanja celokupnim njegovim poslovanjem.
Internacionalizacija poslovanja na globalnom tržištu, kao cilj kome teži
svako preduzeće usmereno ka vrlo širokom ekonomskom horizontu upravljanja,
može se ostvariti jedino kroz strategijske poslovne alijanse. One se stvaraju
putem nivelisanja tržišnih i drugih ograničenja, kao i primenom fleksibilnih
oblika kooperacije između preduzeća, uz odgovarajuće upravljačko
i marketinško ponašanje, što je determinisano adekvatnim poslovnim strategijama
preduzeća. To je i razlog zašto strategijsko upravljanje proizvodnjom treba
da pronalazi posebne strategije u domenu tehnologije, proizvoda i tržišta
koje obezbeđuju različite prioritete za svako preduzeće - partnera u strategijskoj
alijansi i njegov razvoj na globalnom tržištu, a to je upravo i osnovna
svrha ovog rada.