Vol. 9, No 3, 2012 pp. 297 - 309
UDC 005 657.05
COMPETITIVE MANAGEMENT ACCOUNTING - RESPONSE TO THE CHALLENGES OF STRATEGIC BUSINESS DECISION MAKING
Slobodan Malinić1, Dejan Jovanović1, Marina Janković2
1Faculty of Economics, University of Kragujevac
2College of Applied Business Studies, Valjevo, Serbia
djovanovic@kg.ac.rs
In the conditions of company operation globalization, the increasing use of information technology, increasing complexity of business transactions, and increasing business risk, the role of competitive management accounting is becoming increasingly important, especially in making strategic business decisions. As a part of strategic management accounting, competitive management accounting positions the company to a place which has the best view of the existing and potential competitor activity, by creating a strong information base on competition, all with the aim of creating added value and improving the company operations. This paper aims to highlight the importance of competitive management accounting in strategic decision making, and on the basis of case studies in the world and empirical research conducted in Serbia, to highlight the importance of competitive management accounting in the world and to answer the question of whether the companies in Serbia use the information from competitive management accounting in business decision making?
Key Words: competitiveness, aims, strategies, strategic management accounting, competitive management accounting, strategic decision making

KONKURENTSKO UPRAVLJAČKO RAČUNOVODSTVO – ODGOVOR NA IZAZOVE STRATEGIJSKOG POSLOVNOG ODLUČIVANJA
U uslovima globalizacije poslovanja preduzeća, povećane upotrebe informacionih tehnologija, sve veće složenosti poslovnih transakcija, povećanog rizika poslovanja, uloga konkurentskog upravljačkog računovodstva postaje sve značajnija, a posebno pri donošenju strategijskih poslovnih odluka. Kao deo strategijskog upravljačkog računovodstva, konkurentsko upravljačko računovodstvo stvaranjem snažne informacione baze o konkurenciji pozicionira preduzeće na mesto sa koga ima najbolji pogled postojećih i potencijalnih aktivnosti konkurencije sve sa ciljem da kreira dodatu vrednost i unapredi poslovanje preduzeća. Upravo ovaj rad ima za cilj da ukaže na značaj konkurentskog upravljačkog računovodstva pri donošenju strategijskih odluka, kao i da na bazi studije slučaja u svetu i empirijskog istraživanja sprovedenog u Srbiji ukaže na značaj konkurentskog upravljačkog računovodstva u svetu i da da odgovor na pitanje da li preduzeća u Srbiji koriste informacije iz konkurentskog upravljačkog računovodstva pri poslovnom odlučivanju?
Ključne reči: konkurentnost, ciljevi, strategije, strategijsko upravljačko računovodstvo, konkurentsko upravljačko računovodstvo, strategijsko odlučivanje