Vol.8, No 3, 2011 pp. 247 - 261
UDC 005:657.471.1
TARGET COSTING FOR THE PURPOSE OF GENERIC STRATEGIES' REALIZATION
Ljilja Antić, Bojana Novićević
Faculty of Economics, University of Niš, Serbia

A highly competitive market creates the need for constant search for the ways in which the companies could create and offer products with unique features and at a lower price than it would be the case with the competition. Competitive advantage and better market position depend on the choice of appropriate strategy. Companies are in a position to select some generic strategies. The concept of target costing is a part of the strategic process of cost management and company management. It is based on the attempts to create low-cost product by managing costs in the phase preceding the production phase, without endangering the product’s functionality and usefulness for the buyers. Therefore, this concept offers a solid information basis for the realization of generic strategies of a company.
Key Words: strategy, differentiation, focus, product-level target costing, component-level target costing

OBRAČUN CILJNOG TROŠKA U FUNKCIJI REALIZACIJE GENERIČKIH STRATEGIJA
Visokokonkurentno tržište nameće potrebu stalnog traganja za načinima da preduzeće proizvede i kupcima ponudi proizvod jedinstvenih karakteristika po nižoj ceni od konkurencije. Konkurentska prednost i bolja tržišna pozicija zavise od izbora odgovarajuće strategije, pri čemu preduzeća mogu izabrati neku od generičkih strategija. Koncept obračuna ciljnog troška jeste deo strategijskog procesa upravljanja troškovima i preduzećem. U njegovoj osnovi je nastojanje da se upravljajući troškovima u fazama koje prethode proizvodnji proizvoda, proizvede proizvod po niskim troškovima, a da se pri tome ne ugrozi njegova funkcionalnost i korisnost za kupce. Na taj način, ovaj koncept pruža dobru informacionu osnovu za realizaciju generičkih strategija preduzeća.
Ključne reči: strategija, diferenciranje, fokus, ciljni trošak na nivou proizvoda, ciljni trošak na nivou komponenti