Vol.8, No 2, 2011 pp. 193 - 206
UDC 339.13
DEMAND AS A CONSTRAINT IN THE APARTMENT MARKET
Nadica Figar, Mario Veličković
Faculty of Economics, University of Niš, Serbia
nadica.figar@eknfak.ni.ac.rs
In their work, eterprises are always facing opportunities and constraints. Demand can be either an opportunity or a constraint. One should distinguish between the effective and ineffective demand. Effective demand is payably capable demand, while the ineffective demand also includes payably incapable demand. In short-term, only effective demand is an opportunity for an enterprise, whereas the ineffective demand stands as a constraint. It is only in the long term, when conditions for transition from the ineffective to effective demand are met, that the ineffective demand becomes an opportunity. Conditions for transition can be created by the buyers or by the suppliers. This paper deals with ineffective demand as a constraint in the apartment market in Serbia, with special focus on the city of Nis. The paper also discusses the practice of one construction enterprise in creating and implementing a strategy that transforms ineffective demand into effective one.
Key Words: effective demand, ineffective demand, constraint, income, value chain

TRAŽNJA KAO LIMITIRAJUĆI FAKTOR NA TRŽIŠTU STANOVA
U svom funkcionisanju, preduzeća se uvek suočavaju sa povoljnim prilikama i ograničenjima. Tražnja može biti i povoljna prilika, i ograničenje (limitirajući faktor). Pri tome treba razlikovati realnu ili efektivnu tražnju i potencijalnu ili neefektivnu. Realna ili efektivna tražnja je platežno sposobna tražnja, a potencijalna ili neefektivna tražnja obuhvata i platežno sposobnu i platežno nesposobnu tražnju. Na kratak rok, samo realna tražnja je povoljna prilika za preduzeće i izvor njegovog opstanka, dok je potencijalna tražnja limitirajući faktor. Tek na duži rok, kada se stvore uslovi za prelazak platežno nesposobne tražnje u platežno sposobnu, potencijalna tražnja postaje povoljna prilika. Uslove za prelazak mogu stvarati sami kupci, ali i preduzeća ponuđači. U ovom radu se obrađuje platežno sposobna tražnja kao limitirajući faktor na tržištu stanova u Republici Srbiji, sa posebnim osvrtom na grad Niš, kao i praksa nekih niških građevinskih firmi u kreiranju i implementiranju strategija koje potencijalnu, platežno nesposobnu tražnju transformišu u realnu, odnosno platežno sposobnu.
Ključne reči: realna ili efektivna tražnja, potencijalna ili neefektivna tražnja, ograničavajući faktor, razlika u ceni, lanac vrednosti