Vol.7, No 4, 2010 pp. 423 - 434
UDC 339.187.4:347.44
THE PRECONTRACTUAL DISCLOSURE AS THE EMANATION OF THE GOOD FAITH PRINCIPLE IN THE FRANCHISING AGREEMENTS / SERBIA DE LEGE FERENDA
Tamara Milenković Kerković
Faculty of Economics, University of Niš, Serbia
salamanca@eunet.rs

Despite the enormous success of franchising, there is a widespread lack of knowledge of the real nature of franchising as a legal instrument, as well as of the legal and practical issues which arise in any attempt to use franchising as a way of doing business. The main problem is the lack of a single, uniform and adopted definition that could be applicable to all situations and to all the forms which are covered under the notion of franchising, which is a business concept rater than a separate commercial contract. The spread of franchising in the business practices is in collision with the legislative activities in the domain of franchising as an instrument of the national and international contract law. At the international level there is no uniform convention law which legislates complex legal relationships of the franchising agreements, and in the past, it was only International Institute for the Unification of Private Law (UNIDROIT) which took action at international level to harmonize the legal aspects of this commercial vehicle. These autonomous legislative activities of the UNIDROIT have had an enormous influence at the national level of legislation and prompted more than 30 countries to introduce the franchise-specific legislation based on the example of the US disclosure law which requires the franchisor to provide the prospective franchisee with information on different and numerous points in order to help the franchisee to avoid many obstacles and potential traps in franchised business. Different legislative methods which are used by the various countries are examined in the article together with the prospective intention of the Serbian Government to legislate franchising activities.
Key Words: franchise agreements, disclosure law, contract law, legislation

PREDUGOVORNO OBAVEŠTAVANJE KOD UGOVORA O FRANŠIZINGU KAO OSTVARENJE NAČELA SAVESNOSTI I POŠTENJA /SRPSKA REGULATIVA DE LEGE FERENDA
Uprkos činjenici da je franšizing postao globalni fenomen i jezik pomoću koga poslovni subjekti komuniciraju na svetskom tržištu, nepoznavanje pravnih aspekata i efekata, kao i pravne prirode ovog načina poslovanja takođe je veoma rašireno. Jedan od najvećih problema u poimanju pravne prirode ugovora o franšizingu je i nedostatak jedinstvenog, jednoobraznog a opštepihvaćenog pojma ovog pravnog posla koji bi bio primenljiv na sve oblike koje franšizing u poslovnoj praksi može da dobije, prevashodno kao poslovni koncept koji može uzeti obličje mnogih odvojenih pravnih instrumenata. Rasprostranjenost ugovora o franšizingu je u opoziciji sa aktivnošću nacionalnih legislativa na polju zakonskog uobličavanja ovog instrumenta trgovinskog prava. Ni na širokom polju prava međunarodne trgovine ne postoji konvencijska regulativa ovog posla kako od organizacija koje se bave unifikacijom prava tako ni od onih strukovnih organizacija koje se bave unifikacijom običajne poslovne prakse savremene lex mercatoria. Stoga je aktivnost UNIDROIT (Međunarodnog instituta za unifikaciju privatnog prava) iz Rima za sada jedina na polju međunarodne legislative ugovora o franšizingu. Iako usamljena, ova je aktivnost Instituta imala u proteklih petnaestak godina veliki uticaj na nacionalna zakonodavstva, tako da je do sada već tridesetak zemalja donelo specifičnu franšizing regulativu. Ovo je specifično zakonodavstvo oslonjeno kako na instrumente UNIDROIT, tako i na američku lex specialis praksu koja od davaoca franšizinga zahteva predugovorno informisanje budućih korisnika franšizinga o svim aspektima ovog posla, kako bi na osnovu njih doneli utemeljenu odluku o ulasku u franšizing sistem. Pored ovog modusa regulative u radu su obrađeni i drugi mogući modeli regulisanja franšiznog ugovora, kao što je pružen pregled aktivnosti srpskog zakonodavca de lege ferenda.
Ključne reči: ugovor o franšizingu, pravo predugovornog obaveštavanja, ugovorno pravo, zakonodavstvo