Vol.7, No 3, 2010 pp. 271 - 278
UDC 339.564(497.11) 339.13
IMPROVEMENT OF SERBIAN EXPORT COMPETITIVENESS
Ivan Marković
Faculty of Economics, University of Niš, Serbia
ivan.markovic@eknfak.ni.ac.rs
In the last two decades, the dominant group in the structure of Serbian exports has been the primary product or products of lower stages of finalization (agricultural products, nonferrous metals and iron, timber, etc.). Exports of finished (technologically complex) products, according to many authors, mostly depended on non-pricing attributes and the skill of domestic exporters, in desperate business conditions, to offer things that will really have a go on the market of developed countries.
Key Words: price and non-price competition, quality market, export strategy
UNAPREĐENJE KONKURENTNOSTI SRPSKOG IZVOZA
U strukturi srpskog izvoza poslednje dve decenije domonantna je grupa primarnih proizvoda, odnosno proizvoda nižih faza finalizacije (poljoprivrednih proizvoda, obojenih metala i gvožđa, rezane građe i sl.). Izvoz finalnih (tehnološki kompleksnijih) proizvoda je, prema većini autora najviše zavisio od necenovnih atributa i umešnosti domaćih izvoznika da u očajnim uslovima poslovanja ponude ono što će zaista imati prođu na tržištu razvijenih zemalja.
Ključne reči: konkurentnost, tržište kvaliteta, izvozna strategija