Vol.6, No 3, 2009 pp. 313-323
UDC 338.48:640.412
THE DEVELOPMENT AND TERRITORIAL ALLOCATION OF HOTEL CHAINS IN THE WORLD
Vukašin Šušić
Faculty of Economics, University of Niš, Serbia
vukasin.susic@eknfak.ni.ac.rs

The paper analyses the beginnings, development, allocation, types and tendencies of the development of hotel chains in the world. The fast development of tourism, globalization process and changed political situation in the world, increase in the number of business trips, application of information technology and other factors have led to a change in the business orientation of hotels, which is best shown in forming large hotel chains, internationalization and globalization of business. One of the basic indicators of the global orientation of international hotel chains is seen in their territorial range and their share in the world accommodation offer. As a consequence of competition and struggle for a better position on the international market, there is a tendency to enlarge and join hotel chains. The most important types of hotel chains are: corporate chains, management companies and voluntary chains.
Key Words:  Hotel chains, global orientation, territorial allocation, internationalization, brand

RAZVOJ I TERITORIJALNI RAZMEŠTAJ HOTELSKIH LANACA U SVETU
U radu se analizira nastanak, razvoj, razmeštaj, tipovi i tendencije razvoja hotelskih lanaca u svetu. Ubrzani razvoj turizma, proces globalizacije i promenjena politička situacija u svetu, porast broja poslovnih putovanja, primena informacione tehnologije i drugi faktori, doveli su do promene u poslovnoj orijentaciji hotelskih preduzeća, koja se najbolje ogleda u formiranju velikih hotelskih lanaca i internacionalizaciji i globalizaciji poslovanja. Jedan od osnovnih pokazatelja globalne orijentacije međunarodnih hotelskih lanaca ogleda se u njihovoj teritorijalnoj rasprostranjenosti i njihovom udelu u svetskoj smeštajnoj ponudi. Kao posledica konkurencije i borbe za bolju poziciju na merđunarodnom tržištu, prisutna je tendencija ukrupnjavanja i udruživanja hotelskih lanaca. Najznačajni tipovi hotelskih lanca su: korporativni lanci, kompanije za menadžment i dobrovoljni lanci.
Ključne reči: hotelski lanci, globalna orijentacija, prostorni razmeštaj, internacionalizacija, brend