Vol.6, No 3, 2009 pp. 269- 279
UDC 005.21
CORPORATE STRATEGY DEVELOPMENT AND COMPETITIVE ADVANTAGE OF ENTERPRISE
Vesna Sekulić
The Faculty of Economics, University of Niš, Serbia
vesna.sekulic@eknfak.ni.ac.rs

In dynamic and turbulent markets particular strategic positions are quickly eroding and the duration of competitive advantage is unpredictable. In that business reality, the traditional concept of corporate strategy that emphasizes strategic positioning and building valuable resources as the basis for obtaining sustained competitive advantage has become insufficient for better corporate performance. Therefore, it is more important to build corporate-level strategic processes that enable dynamic strategic repositioning of enterprise and reconfiguration of corporate resources. These corporate strategic processes, named patching (restructuring) and coevolving, are directed toward different changes for creating added economic value and sustaining obtained competitive advantages through more successful mobilization and reallocation of corporate resources. In the heart of the corporate-level strategy is also the concept of parenting advantage, which provides better performance of aggregated businesses than they would achieve if they were independent, stand-alone entities.
Key Words:  Corporate strategy, strategic processes, parenting advantage, competitive advantage

RAZVOJ KOPRORATIVNE STRATEGIJE I KONKURENTNA PREDNOST PREDUZEĆA
Na dinamičnim i turbulentnim tržištima ostvarene strategijske pozicije preduzeće relativno brzo može da izgubi a održanje njegove konkurentne prednosti je prilično neizvesno. U takvoj poslovnoj realnosti, tradicionalni koncept korporativne strategije koji naglašava strategijsko pozicioniranje i pribavljanje vrednih resursa kao osnove za kreiranje održive konkurentne prednosti postaje nedovoljan za ostvarenje boljih korporativnih performansi. Stoga je adekvatnije i značajnije razvijati korporativne strategijske procese koji omogućavaju dinamično strategijsko repozicioniranje preduzeća i rekonfiguraciju njegovih korporativnih resursa. Korporativni strategijski procesi, označeni kao prekrajanje (restrukturiranje) i koevoluiranje, direktno su usmereni ka različitim promenama kojima se kreira ekonomska dodata vrednost i održava ostvarena konkurentna prednost i to kroz uspešnije mobilisanje i realokaciju korporativnih resursa. U srži korporativne strategije je i koncept parenting prednosti (prednosti po osnovu „starateljstva") koja omogućava bolje performanse jedinica koje su poslovno povezane i pod patronatom matičnog preduzeća nego kada bi one poslovale kao samostalni poslovni entiteti.
Ključne reči: korporativna strategija, strategijski procesi, prednost po osnovu "starateljstva", konkurentna prednost