Vol.5 No 2, 2008 pp. 133- 141
UDC 339.137.2:338.48
COMPETITIVENESS AND POSITIONING IN TOURISM
Slobodan Cerovic1, Sladjana Batic2
1Singidunum University, Faculty of
Tourism and Hospitality Management, Belgrade
2Belgrade
In the selection of a proper strategy of market positioning, key dimension
for each tourist enterprise is related with a supply of direct and indirect
competitors. In spite of that, it is necessary to consider the behaviour
of tourist segments that prefer competitors' supply. That way, relative
position for each dimension in the supply structure of the tourist enterprise
competitors will be determined. Positive differences, which are present
in that domain from the aspect of concrete tourist enterprise, open the
space for the formulation of a new strategy of market positioning. The
aim of this paper is to perceive conditional elements of the strategy of
tourist enterprise and tourist destination market positioning.
Key words: Positioning, strategy, tourism, value chain
KONKURENTNOST I POZICIONIRANJE U TURIZMU
U izboru odgovarajuće strategije tržišnog pozicioniranja ključna dimenzija
za svako turističko preduzeće odnosi se na ponudu direktnih i indirektnih
konkurenata. Pri tome je bitno sagledati ponašanje segmenata turista koji
preferiraju ponudu konkurenata. Tako će se utvrditi relativna pozicija
svake dimenzije u strukturi ponude konkurenata turističkog preduzeća.
Pozitivne razlike, koje u tom domenu postoje sa stanovišta konkretnog
turističkog preduzeća, otvaraju prostor za formulisanje nove strategije
tržišnog pozicioniranja.Cilj ovog rada je da se sagledaju usnovni elementi
strategije tržišnog pozicioniranja turističkog preduzeća i turističke
destinacije.
Ključne reči: Pozicioniranje,strategija,turizam,lanac
vrednosti