Vol.5 No 2, 2008 pp. 133- 141
UDC 339.137.2:338.48
COMPETITIVENESS AND POSITIONING IN TOURISM
Slobodan Cerovic1, Sladjana Batic2
1Singidunum University, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Belgrade
2Belgrade

In the selection of a proper strategy of market positioning, key dimension for each tourist enterprise is related with a supply of direct and indirect competitors. In spite of that, it is necessary to consider the behaviour of tourist segments that prefer competitors' supply. That way, relative position for each dimension in the supply structure of the tourist enterprise competitors will be determined. Positive differences, which are present in that domain from the aspect of concrete tourist enterprise, open the space for the formulation of a new strategy of market positioning. The aim of this paper is to perceive conditional elements of the strategy of tourist enterprise and tourist destination market positioning.
Key words:  Positioning, strategy, tourism, value chain

KONKURENTNOST I POZICIONIRANJE U TURIZMU
U izboru odgovarajuće strategije tržišnog pozicioniranja ključna dimenzija za svako turističko preduzeće odnosi se na ponudu direktnih i indirektnih konkurenata. Pri tome je bitno sagledati ponašanje segmenata turista koji preferiraju ponudu konkurenata. Tako će se utvrditi relativna pozicija svake dimenzije u strukturi ponude konkurenata turističkog preduzeća. Pozitivne razlike, koje u tom domenu postoje sa stanovišta konkretnog turističkog preduzeća, otvaraju prostor za formulisanje nove strategije tržišnog pozicioniranja.Cilj ovog rada je da se sagledaju usnovni elementi strategije tržišnog pozicioniranja turističkog preduzeća i turističke destinacije.
Ključne reči:  Pozicioniranje,strategija,turizam,lanac vrednosti