Vol.5, No 1, 2008 pp. 17 - 29
UDC 001.895:658.62
EXTERNAL AND INTERNAL FACTORS АFFЕCTING
THE PRODUCT AND BUSINESS PROCESS INNOVATION
Nebojša Zakić, Ana Jovanović, Milan Stamatović
Faculty of Entrepreneurial Business, Union University, Belgrade

The competitive advantage of a company strongly depends on its possibility to benefit from innovational activities. Understanding the factors that affect product and process innovation and their effects is necessary for deciding on an innovation strategy that is one of the core factors of an innovation success. We research the influence of nine external and internal factors on product and business processes innovation. For the analysis of important relations and conclusions, beside theoretical literature, we use the results of several studies.
Key Words:  product innovations, business processes innovation, industry maturity, customer needs, demand, technological opportunity, investment attractiveness, company size, export orientation

EKSTERNI I INTERNI FAKTORI I NJIHOV UTICAJ
NA INOVACIJE PROIZVODA I POSLOVNIH PROCESA
Kompetitivna prednost snažno zavisi od sposobnosti preduzeća da postigne benefite od inovativnih aktivnosti. Poznavanje faktora koji utiču na inovacije proizvoda i procesa i njihovih efekata je neophodno za oblikovnje inovacione strategije koja je jedan od ključnih činilaca uspeha inovacije. U radu istražujemo uticaj devet eksternih i internih faktora na inovacije proizvoda i poslovnih procesa. Za analizu važnih relacija i izvlačenje zaključaka, pored teorijske literature, koristimo i rezultate više studija.
Ključne reči: inovacije proizvoda, inovacije poslovnih procesa, zrelost privredne grane, potrebe kupaca, tehnološka mogućnost, intenzitet kompeticije, privlačnost za investiranje, 
veličina preduzeća, izvozna orjentacija