Vol.4, No 2, 2007 pp. 129 - 132
UDC 657.375
FINANCIAL REPORTING FOR SEGMENTS OF ENTERPRISE
IN THE CONTEXT OF THE EU INTEGRATION PROCESS:
BENEFITS, REQUIREMENTS AND PROBLEMS
Diana Petrova
University for National and World Economy, Sofia, Bulgaria
The paper focuses on the requirements and problems related to the financial
reporting for segments of an enterprise in the contemporary dynamic market
environment. Special attention has been paid to the significance of segmental
financial information and the benefits of segmental reporting. If adequate
segmental information is disclosed, external users should be able to understand
better the past performance of an enterprise and to assess its future prospects.
The efficient use of this information is an essential premise for the successful
decision making. It is of exceptional importance that the organization
of processes related to the creation of segmental information complies
with the important requirement for the benefits of information being greater
than the costs made for its generation.The basic qualitative characteristics
which segmental information should have in order to be useful in decision
making have been examined.
Key words: financial reporting, segmental information,
decision making, financial statement, business segments, geographic segments,
benefits of segmental information, qualitative characteristics of segmental
financial information, understandability, relevance, reliability, comparability.
FINANSIJSKO IZVEŠTAVANJE ZA DELOVE PREDUZEĆA
U SMISLU PROCESA INTEGRACIJE U EU: KORISTI,
ZAHTEVI I PROBLEMI
Rad se fokusira na zahtevima i problemima u vezi finansijskog izveštavanja
za delove preduzeća u savremenom dinamičnom tržišnom okruženju. Posebna
pažnja obraća se na značaj posebnih finansijskih informacija i koristi
od pojedinačnog računovodstva. Ukoliko se otkriju adekvatne posebne informacije,
spoljni korisnici bi trebalo da bolje razumeju prethodna dostignuća preduzeća
i procene buduće perspektive. Efikasna upotreba ovih informacija od ključnog
je značaja za uspešno donošenje odluka. Od izuzetnog je značaja da
se organizacija procesa u vezi kreiranja posebnih informacija pridržava
bitnog zahteva da koristi od informacija budu veći od troškova njihovog
obezbeđivanja. Istražuju se osnovne kvalitativne karakteristike koje
posebne informacije treba da imaju da bi bile korisne u donošenju odluka.
Ključne reči: finansijsko izveštavanje, posebne informacije,
donošenje odluka, finansijski izveštaj, poslovni segmenti, geografski
segmenti, koristi od posebnih informacija, kvalitativne karakteristike
posebnih finansijskih informacija, razumljivost, relevantnost, pouzdanost,
kompatibilnost