Vol.4, No 2, 2007 pp. 129 - 132
UDC 657.375
FINANCIAL REPORTING FOR SEGMENTS OF ENTERPRISE
IN THE CONTEXT OF THE EU INTEGRATION PROCESS: BENEFITS, REQUIREMENTS AND PROBLEMS
Diana Petrova
University for National and World Economy, Sofia, Bulgaria
The paper focuses on the requirements and problems related to the financial reporting for segments of an enterprise in the contemporary dynamic market environment. Special attention has been paid to the significance of segmental financial information and the benefits of segmental reporting. If adequate segmental information is disclosed, external users should be able to understand better the past performance of an enterprise and to assess its future prospects. The efficient use of this information is an essential premise for the successful decision making. It is of exceptional importance that the organization of processes related to the creation of segmental information complies with the important requirement for the benefits of information being greater than the costs made for its generation.The basic qualitative characteristics which segmental information should have in order to be useful in decision making have been examined.
Key words:  financial reporting, segmental information, decision making, financial statement, business segments, geographic segments, benefits of segmental information, qualitative characteristics of segmental financial information, understandability, relevance, reliability, comparability.

FINANSIJSKO IZVEŠTAVANJE ZA DELOVE PREDUZEĆA
U SMISLU PROCESA INTEGRACIJE U EU: KORISTI, ZAHTEVI I PROBLEMI
Rad se fokusira na zahtevima i problemima u vezi finansijskog izveštavanja za delove preduzeća u savremenom dinamičnom tržišnom okruženju. Posebna pažnja obraća se na značaj posebnih finansijskih informacija i koristi od pojedinačnog računovodstva. Ukoliko se otkriju adekvatne posebne informacije, spoljni korisnici bi trebalo da bolje razumeju prethodna dostignuća preduzeća i procene buduće perspektive. Efikasna upotreba ovih informacija od ključnog je značaja za uspešno donošenje odluka. Od izuzetnog je značaja da se organizacija procesa u vezi kreiranja posebnih informacija pridržava bitnog zahteva da koristi od informacija budu veći od troškova njihovog obezbeđivanja. Istražuju se osnovne kvalitativne karakteristike koje posebne informacije treba da imaju da bi bile korisne u donošenju odluka.
Ključne reči: finansijsko izveštavanje, posebne informacije, donošenje odluka, finansijski izveštaj, poslovni segmenti, geografski segmenti, koristi od posebnih informacija, kvalitativne karakteristike posebnih finansijskih informacija, razumljivost, relevantnost, pouzdanost, kompatibilnost