Vol.3, No 2, 2006 pp. 125 - 133
UDC 65.012.32
STRATEGIC BRAND MANAGEMENT IN GLOBAL ENVIRONMENT
Ljiljana Stanković, Suzana Djukić
Faculty of Economics, University of Niš, 18000 Niš, Serbia

In modern business conditions, the brand is essentially important for business strategy success. Customers increasingly purchase products on the basis of brand, reputation, and other immaterial attributes and less on the basis of their physical characteristics. A strong brand increases the level of customer satisfaction and loyalty, and efficiency of business strategy. Brand with great value in the market is an important asset of firm. In the paper, authors analyze the importance of strategic brand management in the conditions of global environment.
Key Words: brand, customer, equity, strategy, management, efficiency

STRATEGIJSKO UPRAVLJANJE MARKOM U GLOBALNOM OKRUŽENJU
Marka je u savremenim uslovima poslovanja od suštinskog značaja za uspeh strategije preduzeća. Potrošači kupuju sve manje na osnovu fizičkih karakteristika proizvoda, a sve više na osnovu marke, reputacije i ostalih neopipljivih atributa. Jaka marka povećava nivo satisfakcije i lojalnosti potrošača, time i efikasnost strategije preduzeća. Marka sa velikom vrednošću na tržištu značajna je imovina firme. Autori u radu analiziraju značaj strategijskog upravljanja markom u uslovma globalnog okruženja.
Ključne reči: marka, potrošač, kapital, strategija, upravljanje, efikasnost.