Vol.1, No 8, 2000 pp. 87 - 93
UDC 658.8:659.1
SOME ASPECTS OF MEASURING
INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS (IMC)
Hristo Ivanov Katrandjiev
Department "Marketing and Strategic planning"
University for National and World Economy, Sofia, Bulgaria

Abstract. Author deals with a new trend in marketing - combining different communication instruments, as promotion, public relations, sale promotion, personal selling, Internet communication. This concept of IMC enables adequate tendencies accompaniment in the modern business conditions, which deal with Internet application in business activities, globalization and brand image importance. Author then analyses advantages and disadvantages of basic communication instruments in marketing. In measuring IMC, author emphasizes that main difference between this and traditional communications is functional oriented activities (connected with mass medias). At the end, the author analyses time aspect of measuring IMC, and  main characteristics of controllable and uncontrollable communications.

NEKI ASPEKTI MERENJA INTEGRISANIH MARKETING KOMUNIKACIJA (IMK)
Autor ukazuje na novi trend u marketingu - kombinovanje različitih oblika komuniciranja, kao što su propaganda, odnosi s javnošću, unapredjenje prodaje, lična prodaja, komunikacija putem interneta. Ovaj koncept integrisanih marketing komunikacija omogućava adekvatno praćenje tendencija u savremenim uslovima poslovanja koje se odnose na primenu internet tehnologije u poslovnim aktivnostima, globalizaciju i značaj imidža marke. U pogledu merenja integrisanih markeing komunikacija autor naglašava da je osnovna razlika ovih komunikacija u odnosu na tradicionalne, u funkcionalno orijentisanim aktivnostima (vezane uglavnom za sredstva masovnih medija). Na kraju se analizira vremenski aspekt merenja integrisanih marketing komunikacija, kao i osnovne karakteristike kontrolabilnih i nekontrolabilnih komunikacija.