Vol.1, No 8, 2000 pp. 87 - 93
UDC 658.8:659.1
SOME ASPECTS OF MEASURING
INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS (IMC)
Hristo Ivanov Katrandjiev
Department "Marketing and Strategic planning"
University for National and World Economy, Sofia, Bulgaria
Abstract. Author deals with a new trend in marketing - combining
different communication instruments, as promotion, public relations, sale
promotion, personal selling, Internet communication. This concept of IMC
enables adequate tendencies accompaniment in the modern business conditions,
which deal with Internet application in business activities, globalization
and brand image importance. Author then analyses advantages and disadvantages
of basic communication instruments in marketing. In measuring IMC, author
emphasizes that main difference between this and traditional communications
is functional oriented activities (connected with mass medias). At the
end, the author analyses time aspect of measuring IMC, and main characteristics
of controllable and uncontrollable communications.
NEKI ASPEKTI MERENJA INTEGRISANIH MARKETING
KOMUNIKACIJA (IMK)
Autor ukazuje na novi trend u marketingu - kombinovanje različitih oblika
komuniciranja, kao što su propaganda, odnosi s javnošću, unapredjenje prodaje,
lična prodaja, komunikacija putem interneta. Ovaj koncept integrisanih
marketing komunikacija omogućava adekvatno praćenje tendencija u savremenim
uslovima poslovanja koje se odnose na primenu internet tehnologije u poslovnim
aktivnostima, globalizaciju i značaj imidža marke. U pogledu merenja integrisanih
markeing komunikacija autor naglašava da je osnovna razlika ovih komunikacija
u odnosu na tradicionalne, u funkcionalno orijentisanim aktivnostima (vezane
uglavnom za sredstva masovnih medija). Na kraju se analizira vremenski
aspekt merenja integrisanih marketing komunikacija, kao i osnovne karakteristike
kontrolabilnih i nekontrolabilnih komunikacija.