Vol.9, No 2, 2011 pp. 325 - 333
UDC
727.1:373.3:159.922.2=111
DOI: 10.2298/FUACE1102325T
SPATIAL DISPOSITION OF SOCIAL FACILITIES IN THE PRIMARY SCHOOL ORGANIZATION
Milan Tanić*, Slaviša Kondić, Danica Stanković
University of Niš, The Faculty of Civil Engineering and Architecture, Serbia
E-mail: *milan.tanic@gaf.ni.ac.rs
As a consequence of expanding functions of primary schools, the manifestation of social facilities represent an indispensable part of the spatial framework of contemporary pedagogical process with a specially pronounced social component. Irrespective of the size of the school, high level of usability and connectedness of all areas which are often consequentially multifunctional in character, represents one of the basic ways for overcoming of rigid spatial-functional volumes characteristic for architectonic design of traditional schools.
In the paper, an analysis of three possible dispositions of social functions was done – of central, linear and dislocated. Conditioned by specific influential factors, for each of the spatial dispositions, functional characteristics have been systematized. On their basis, it was concluded that in optimal conditions of architectonic organization of primary school, application of central disposition can to the best measure contribute to achieving the spatial-functional quality of social functions.
Key words:
primary school, social facilities, function, space, disposition.
PROSTORNA DISPOZICIJA DRUŠTVENIH SADRŽAJA U ORGANIZACIJI OSNOVNIH ŠKOLA
Kao posledica proširenja funkcija osnovne škole, pojavni oblici društvenih sadržaja predstavljaju neizostavni deo prostornog okvira savremenog pedagoškog procesa sa posebno naglašenom socijalnom komponentom. Bez obzira na veličinu škole, integracija ovog sklopa prostorija doprinosi transparentnijem arhitektonskom planu škole, visokom stepenu iskorišćenosti i povezanosti svih prostora koji često dobijaju višefunkcionalni karakter, što predstavlja jedan od osnovnih načina za prevazilaženje krutih prostorno-funkcionalnih gabarita karakterističnih za arhitektonska rešenja tradicionalne škole.
U radu je izvršena analiza tri moguće dispozicije društvenih sadržaja – centralne, linearne i dislocirane. Uslovljene specifičnim uticajnim faktorima, za svaku od prostornih dispozicija sistematizovane su funkcionalne karakteristike. Na osnovu njih je zaključeno da u optimalnim uslovima arhitektonske organizacije osnovne škole, primena centralne dispozicije u najvećoj meri može doprineti ostvarivanju prostorno-funkcionalnog kvaliteta društvenih sadržaja.
Ključne reči:
osnovna škola, društveni sadržaji, funkcija, prostor, dispozicija