Vol. 5, No 2, 2007
pp. 149 - 158
UDC 514.762.3:159.93(045)=111
SPATIAL PERCEPTION ABILITY FROM TWO-DIMENSIONAL
MEDIA
Ksenija Hiel, Radovan Štulić
University of Novi Sad, Faculty of Technical
Science,
Department of Architecture and Urbanism, Serbia
Abstract. Deterioration in the spatial visualisation
ability of students entering University, being much researched in other
countries has also been detected in Serbia. The Department of Architecture
entrance exam includes a geometric exercise in spatial forms testing the
students' capability to rotate, cut and frame objects drawn in axonometric
projections and the design of a free form geometric composition. The results
vary from poor solutions deprived of three-dimensionality to extremely
rich three-dimensional free forms. Based on numerous pieces of research
on the topic, and on the results of both entrance and subjects exams we
felt that the traditional course of descriptive geometry had to be reformed.
We carefully reviewed all the topics of the existing course by closely
analysing the connections with most other subjects. The reforms are based
on the characteristic views as well as characteristic elements of the structure
of geometric forms, releasing the course from all unnecessary planimetric
constructions and details. Therefore, a successful geometric understanding
(from two-dimensional drawing to three-dimensional thinking) of the examined
spatial form became possible only on the basis of the minimal information.
This paper presents the concept of geometric problems' at the entrance
exam and reformed course of geometry and perspective at our Faculty.
Key words: geometry and graphics of 3D
forms, spatial visualisation ability, education.
SPOSOBNOST PROSTORNE PERCEPCIJE
NA OSNOVU DVODIMENZIONIH MEDIJA
Pojava opadanja sposobnosti prostorne vizuelizacije
kod studenata koji upisuju fakultete, a o kojoj se u drugim zemljama vrše
brojna istraživanja, je takođe detektovana i u Srbiji. Prijemnim ispitom
na Departmanu za arhitekturu proverava se sposobnost studenata da zadate
objekte, prikazane u aksonometriji, mentalno rotiraju, seku i međusobno
uklapaju, kao i da od datog dvodimenzionalnog materijala kreiraju slobodnu
prostornu kompoziciju. Rezultati se kreću od vrlo skromnih rešenja, lišenih
trodimenzionalnosti, do veoma bogatih prostornih geometrijskih oblika.
Bazirajući se na rezultatima mnogih istraživanja na ovu temu, kao i na
sopstvenim rezultatima kako sa prijemenih ispita tako i iz pojedinih predmeta,
smatrali smo da je "tradicionalni" pristup nacrtnoj geometriji neophodno
prilagoditi današnjim potrebama inženjera. Pažljivo smo revidirali sve
nastavne teme povezujući ih sa ostalim predmetima i reformu bazirali na
uvođenju karakterističnih pogleda i karakterističnih elemenata geometrijskih
struktura, oslobađajući kurs svih nepotrebnih planimetrijskih konstrukcija
i detalja. Na taj način je uspešno razumevanje i shvatanje izučavanih
prostornih formi (od dvodimenzionalnog crteža do trodimenzionalnog razmišljanja)
omogućeno na osnovu samo minimalnog broja adekvatnih informacija. U ovom
radu se predstavlja i koncept geometrijskih problema sa prijemnog ispita
kao i detalji vezani za reformisani kurs iz Nacrtne geometrije i Perspektive
na našem Fakultetu.