Vol. 5, No 2, 2007 pp. 149 - 158
UDC 514.762.3:159.93(045)=111
SPATIAL PERCEPTION ABILITY FROM TWO-DIMENSIONAL MEDIA
Ksenija Hiel, Radovan Štulić
University of Novi Sad, Faculty of Technical Science,
Department of Architecture and Urbanism, Serbia

Abstract. Deterioration in the spatial visualisation ability of students entering University, being much researched in other countries has also been detected in Serbia. The Department of Architecture entrance exam includes a geometric exercise in spatial forms testing the students' capability to rotate, cut and frame objects drawn in axonometric projections and the design of a free form geometric composition. The results vary from poor solutions deprived of three-dimensionality to extremely rich three-dimensional free forms. Based on numerous pieces of research on the topic, and on the results of both entrance and subjects exams we felt that the traditional course of descriptive geometry had to be reformed. We carefully reviewed all the topics of the existing course by closely analysing the connections with most other subjects. The reforms are based on the characteristic views as well as characteristic elements of the structure of geometric forms, releasing the course from all unnecessary planimetric constructions and details. Therefore, a successful geometric understanding (from two-dimensional drawing to three-dimensional thinking) of the examined spatial form became possible only on the basis of the minimal information. This paper presents the concept of geometric problems' at the entrance exam and reformed course of geometry and perspective at our Faculty.
Key words: geometry and graphics of 3D forms, spatial visualisation ability, education.

SPOSOBNOST PROSTORNE PERCEPCIJE NA OSNOVU DVODIMENZIONIH MEDIJA
Pojava opadanja sposobnosti prostorne vizuelizacije kod studenata koji upisuju fakultete, a o kojoj se u drugim zemljama vrše brojna istraživanja, je takođe detektovana i u Srbiji. Prijemnim ispitom na Departmanu za arhitekturu proverava se sposobnost studenata da zadate objekte, prikazane u aksonometriji, mentalno rotiraju, seku i međusobno uklapaju, kao i da od datog dvodimenzionalnog materijala kreiraju slobodnu prostornu kompoziciju. Rezultati se kreću od vrlo skromnih rešenja, lišenih trodimenzionalnosti, do veoma bogatih prostornih geometrijskih oblika. Bazirajući se na rezultatima mnogih istraživanja na ovu temu, kao i na sopstvenim rezultatima kako sa prijemenih ispita tako i iz pojedinih predmeta, smatrali smo da je "tradicionalni" pristup nacrtnoj geometriji neophodno prilagoditi današnjim potrebama inženjera. Pažljivo smo revidirali sve nastavne teme povezujući ih sa ostalim predmetima i reformu bazirali na uvođenju karakterističnih pogleda i karakterističnih elemenata geometrijskih struktura, oslobađajući kurs svih nepotrebnih planimetrijskih konstrukcija i detalja. Na taj način je uspešno razumevanje i shvatanje izučavanih prostornih formi (od dvodimenzionalnog crteža do trodimenzionalnog razmišljanja) omogućeno na osnovu samo minimalnog broja adekvatnih informacija. U ovom radu se predstavlja i koncept geometrijskih problema sa prijemnog ispita kao i detalji vezani za reformisani kurs iz Nacrtne geometrije i Perspektive na našem Fakultetu.