Vol.2, No 5, 2003 pp. 395-404
UDC 7.033.2:72"04/14"(045)=20

FOUNDATIONS OF BYZANTINE LATE MIDDLE AGES
ARCHITECTURE THOUGHTFULNESS
Predrag Milošević
Faculty of Civil Engineering and Architecture
Beogradska 14, 18000 Niš, Serbia and Montenegro

Abstract. Only in the recent few years have a number of facsimile publications on architecture offered a possibility of studying the original texts from different time periods. Those, already rare studies on the theory of architecture in the western civilization, almost regularly completely omit the Byzantine achievements in the so-called entirety of thoughtfulness (enkyklios paideia), that was a main characteristic of Byzantine learning. This learning, based on the ancient Greek and Hellenistic foundations, in many ways concern architecture, especially the architectural theory. That is why writing a good account of the architectural theory of this, historically such an important country as Byzantium, in such a long historical period (since 312 till 1453), has been a difficult task (this contribution is just the initial part of the study).
One should not be disregarded that the architectural theories are never completely independent of historical, geographical or even personal prejudices of their authors. In this sense, a subject matter of this treatise is just one 1141 year long part of the architectural theory of the West (West - in  civilizational terms, not a political West), the part that rests on Christian foundations that is the Orthodox, Roman Catholic and Protestant ones, mainly. It is all treated in order, from ancient pagan Greece and Rome, ancient and Middle Ages Orthodox Byzantium, until Middle Ages and New Age Europe, altogether, Orthodox, Roman Catholic and Protestant Europe, and then those parts of the world in which the said civilizational circle managed to take root in: parts of Asia, North and South America, parts of Africa and Australia.
Key words: Theory, architecture, entirety of thoughtfulness, Byzantium, Hellenism, Greece, 1141 years.


MISAONI OSNOVI VIZANTIJSKE ARHITEKTURE
KASNOG SREDNJEG VEKA
Tek poslednjih godina mnogobrojne faksimilske publikacije o arhitekturi omogućile su proučavanje originalnih tekstova koji potiču iz raznih vremenskih razdoblja. Ta ionako malobrojna dela o teoriji arhitekture u zapadnom civilizacijskom krugu redovno gotovo potpuno izostavljaju vizantijska dostignuća u sveukupnosti misaonosti (enkyklios paideia), kao osnovnom određenju vizantijske učenosti, koje se u mnogo čemu tiče i arhitekture i koje za svoj osnov ima grčka i helenistička krupna, a neprekinuta dostignuća u istom. Stoga, sastaviti zadovoljavajući prikaz teorije arhitekture u jednoj istorijski tako značajnoj zemlji kakva je Vizantija, i to još u tako dugom istorijskom vremenu, sve od 312. do 1453, prikaz kome je ovaj prilog samo početni deo, pokazalo se kao težak cilj.
Nikada ne treba smetnuti s uma da teorije arhitekture ni u jednom slučaju nisu sasvim odvojene od istorijskih, geografskih ili čak ličnih predrasuda svojih autora. U tom smislu, predmet ovog istraživanja je jedan 1141 godinu dug deo teorije arhitekture civilizacijskog Zapada (ali ne onog političkog, dabome), onog koji počiva na hrišćanskim, što će reći pravoslavnim, rimokatoličkim i protestantskim, uglavnom, osnovima. I to sve idući redom, preko antičkih paganskih Grčke i Rima, antičke i srednjevekovne pravoslavne Vizantije, do srednjevekovne i novovekovne cele, pravoslavne, rimokatoličke i protestantske uglavnom Evrope, a onda i onih delova sveta u kojima je isti civilizacijski krug uhvatio svoj koren: delova Azije, severne i južne Amerike, delova Afrike i Australije.
Ključne reči: Teorija, arhitektura, sveukupnost, misaonost, Vizantija, helenizam,Grčka, 1141 godina.