Vol.2, No 5, 2003 pp. 379-385
UDC 514.18:681.3.06(045)=20

IMPLEMENTATION OF COMPUTER TECHNOLOGIES IN DESCRIPTIVE
GEOMETRY TEACHING: SURFACES OF REVOLUTION
Radovan B. Štulić, Jelena T. Atanacković
Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad
E-mail: sdrulias@EUnet.yu, mja@nspoint.net

Abstract. The proper estimation of computer technologies is very important when computers are to be implemented in the educational process. Otherwise, if not implemented properly, the quality of students' education may be seriously imperilled.
This is crucial when Descriptive geometry (DG) is the matter; the discipline that develops and improves the students'  spatial visualisation ability (SVA). Unfortunately, nowadays, there is a tendency that some educators, mostly non- geometricians, being destitute of profound knowledge of DG, and not fully understanding the fundamental importance of DG, find themselves involved in computerisation of DG, using various CAD programs and thus, force students to (computer aided - CA) draw already well known standardized objects and consequently train their capabilities typical for draughtsman.
In this paper we, propose how and to which extent the computerisation of DG should be carried out. The previous has been governed by the criteria of facilitating students' comprehension of spatial relationships, orientation and visualisation.
We have developed the procedure for the representation of surfaces of revolution (SOR) and their shades and shadows on planes. What is to be emphasised on the matter is that each CA approach to DG teaching should follow the traditional DG reasoning and the step-by-step acquisition of fine solution, offering students the possibility of gradual process of visualisation.
Key words: surface of revolution, contour line, shade, shadow, computerisation of Descriptive geometry teaching.



IMPLEMENTACIJA KOMPJUTERSKE TEHNOLOGIJE U NASTAVI NACRTNE GEOMETRIJE: ROTACIONE POVRŠI
Prilikom implemenentacije kompjuterskih tehnologija u obrazovni proces veoma je važno dobro proceniti njihov značaj, kako  kvalitet obrazovanja studenta ne bi opao.
Ovo je krucijalno u slučaju nacrtne geometrije (NG); discipline koja razvija i poboljšava sposobnost prostorne vizuelizacije (SPV) kod studenata. Nažalost, u današnje vreme, uočena je tendencija da se neki predavači, koji nisu "geometričari", i stoga lišeni temeljnog poznavanja NG kao i razumevanja njenog suštinskog značaja, upuštaju u kompjuterizaciju nastave NG, korišćenjem različitih CAD programa. Ovakvim nastavnim programima najčešće se od studenata zahteva da (kompjuterski) crtaju već poznate standardne elemente i na taj način treniraju se sposobnosti tipične za tehničke crtače.
U ovom radu predlažemo na koji način i do koje mere bi kompjuterizaciju nastave NG trebalo sprovesti. Osnovni kriterijum kojim smo se rukovodili bio je da se studentima olakša  razumevanje  prostornih odnosa, prostorne orijentacije i procesa vizuelizacije.
U radu smo razvili  proceduru za predstavljanje rotacionih površi (RP) i njihovih sopstvenih i bačenih senki. Ono što je važno naglasiti je da bi svaki kompjuterski podržan pristup nastavi NG, trebalo da prati tradicionalno NG rezonovanje i step-by-step dobijanje rešenja, na taj način nudeći studentu postepen proces vizuelizacije.
Ključne reči: rotaciona površ, kontura, sopstvena i bačena senka i kompjuterizacija nastave nacrtne geometrije.