Vol.2, No 5, 2003
pp. 379-385
UDC 514.18:681.3.06(045)=20
IMPLEMENTATION OF COMPUTER TECHNOLOGIES
IN DESCRIPTIVE
GEOMETRY TEACHING: SURFACES OF REVOLUTION
Radovan B. Štulić, Jelena T. Atanacković
Faculty of Technical Sciences, University of
Novi Sad
E-mail: sdrulias@EUnet.yu,
mja@nspoint.net
Abstract. The proper estimation of computer
technologies is very important when computers are to be implemented in
the educational process. Otherwise, if not implemented properly, the quality
of students' education may be seriously imperilled.
This is crucial when Descriptive geometry (DG)
is the matter; the discipline that develops and improves the students'
spatial visualisation ability (SVA). Unfortunately, nowadays, there is
a tendency that some educators, mostly non- geometricians, being destitute
of profound knowledge of DG, and not fully understanding the fundamental
importance of DG, find themselves involved in computerisation of DG, using
various CAD programs and thus, force students to (computer aided - CA)
draw already well known standardized objects and consequently train their
capabilities typical for draughtsman.
In this paper we, propose how and to which extent
the computerisation of DG should be carried out. The previous has been
governed by the criteria of facilitating students' comprehension of spatial
relationships, orientation and visualisation.
We have developed the procedure for the representation
of surfaces of revolution (SOR) and their shades and shadows on planes.
What is to be emphasised on the matter is that each CA approach to DG teaching
should follow the traditional DG reasoning and the step-by-step acquisition
of fine solution, offering students the possibility of gradual process
of visualisation.
Key words: surface of revolution, contour
line, shade, shadow, computerisation of Descriptive geometry teaching.
IMPLEMENTACIJA KOMPJUTERSKE TEHNOLOGIJE U
NASTAVI NACRTNE GEOMETRIJE: ROTACIONE POVRŠI
Prilikom implemenentacije kompjuterskih tehnologija
u obrazovni proces veoma je važno dobro proceniti njihov značaj, kako
kvalitet obrazovanja studenta ne bi opao.
Ovo je krucijalno u slučaju nacrtne geometrije
(NG); discipline koja razvija i poboljšava sposobnost prostorne vizuelizacije
(SPV) kod studenata. Nažalost, u današnje vreme, uočena je tendencija da
se neki predavači, koji nisu "geometričari", i stoga lišeni temeljnog poznavanja
NG kao i razumevanja njenog suštinskog značaja, upuštaju u kompjuterizaciju
nastave NG, korišćenjem različitih CAD programa. Ovakvim nastavnim programima
najčešće se od studenata zahteva da (kompjuterski) crtaju već poznate standardne
elemente i na taj način treniraju se sposobnosti tipične za tehničke crtače.
U ovom radu predlažemo na koji način i do koje
mere bi kompjuterizaciju nastave NG trebalo sprovesti. Osnovni kriterijum
kojim smo se rukovodili bio je da se studentima olakša razumevanje
prostornih odnosa, prostorne orijentacije i procesa vizuelizacije.
U radu smo razvili proceduru za predstavljanje
rotacionih površi (RP) i njihovih sopstvenih i bačenih senki. Ono što je
važno naglasiti je da bi svaki kompjuterski podržan pristup nastavi NG,
trebalo da prati tradicionalno NG rezonovanje i step-by-step dobijanje
rešenja, na taj način nudeći studentu postepen proces vizuelizacije.
Ključne reči: rotaciona površ, kontura,
sopstvena i bačena senka i kompjuterizacija nastave nacrtne geometrije.